11 september 2008

EU är viktigt för vår personliga integritet också.

Det är inte bara i Sverige som det finns hot mot brevhemligheten och vår personliga integritet. Snart sagt varje dag ser vi också hur det inom EU kommer fram olika förslag som kan kränka vår integritet. Bara härom dagen var t ex ett förslag om att inskränka bloggares yttrandefrihet aktuellt. Dess syfte var att Storebror skulle låta registrera bloggare och se till att inte annat än godkända åsikter förs fram.

Nu dog det förslaget ganska snabbt, men fler hot kommer hela tiden. Därför kan vi aldrig slappna av.

Nästa år är det val av EU-parlamentariker, ett sorgligt försummat val. Men jag ser nu att det finns flera intressanta kandidater som förs fram. Med integritetsfrågorna aktuella så finner jag två kvinnliga fp-kandidater som mer än tänkbara: förre fp-ledaren Maria Leissner och riksdagsledamoten Cecilia Wikström. Båda är klara motståndare till FRA-lagen!
Jag förutsätter därför att de även i andra besläktade frågor står för liberala värden.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, Sveder här. Jag ser att du kommenterar på min blogg lite då och då. Tack för det. Men jag har helt och hållet missat din blogg. Det beror, tror jag, på att du inte etiketterar dina inlägg med "FRA" utan bara "FRA-lagen".
På bloggar.se etiketterar fler bloggare med "FRA" än "FRA-lagen".
Bara som ett litet tips eftersom du skriver vettigt och då bör fler få chans att läsa dina inlägg.

Lars-Erick Forsgren sa...

OK, jag ska försöka komma ihåg att sätta etiketten FRA också.

Norpan sa...

Hej! Får jag tipsa om en till folkpartist som försvarar den personliga integriteten... mig själv. :)