02 september 2008

Moral, inget för FRA-kramare? Demokratin i diket.

Skickade Anna Trobergs frågor om det moraliska i FRA-lagen till några riksdagsledamöter. Svarsfrekvensen har inte varit överväldigande.

Någon sa kort och gott att det finns inget i FRA-lagen som är omoraliskt.
En annan var lite mera utförlig, men sa i princip samma sak. Lagen förhindrar att FRA tar del av privat information (häpp!). "Var skulle det ske att staten (FRA) kartlägger sociala kontakter?" Och, i så fall, är det polisens sak... (Va, där kom motsägelserna igen om vad som kan ske genom FRAs spaning.) Om det är moraliskt rätt om staten (via FRA) kan registrera din politiska tillhörighet går inte att svara ja eller nej på. Etc. Det här med moral det är svårt det, tydligen.

Men, sättet att svara är belysande i sig. Och gör mig än mera oroad av denna lag. Och av de som ligger bakom den och stöder den.
Demokratin har kommit på avvägar, långt ifrån sitt ursprung. Rent av hamnat i diket.
Låt oss hjälpas åt att restaurera den!

Kanske jag plågar ytterligare några i riksdagen med frågorna. Om jag känner att det är mödan värt. Det känns tveksamt...
Kanske är andra metoder bättre? Vem vet. Ge mig gärna en kommentar om det!

Länk till Annas blogg: http://rosettasten.com/2008/09/01/fra-lagen-vs-morallagen/

3 kommentarer:

Gun Svensson sa...

Ge inte upp, även om det ser mörkt ut. Du har väl hört att det är mörkast före gryningen ;-)
Hax hade en bloggpost
http://henrikalexandersson.blogspot.com/2008/09/telekompaketet-alle-man-p-dck.html
där han uppmanade oss att skriva personliga mejl och vykort till eu-ledamöterna och där fanns även en länk till deras adresser.
Annars gläds jag åt Marks m fl debatt inlägg på DN idag.

Lars-Erick Forsgren sa...

Farmor Gun,
FRA-kramarnas taktik var den som man kunde förutse.
Vi som är emot FRA-lagen begriper ingenting. Gör fatala felbedömningar.

Vilken tur vi har att en knapp majoritet i riksdagen (som dock numera nog är en minoritet) begriper allt så mycket bättre! Med sådana politiker behöver vi - en majoritet av väljarna - inte bry oss.
Vi behöver väl inga nya val heller. (OBS. Ironi! ... om nu ngn FRA-kramare läser detta och inte ser ironin).


Jag undrar bara försynt. Hur kommer det sig att de inte övertygat oss kritiker. FRA-kramarna måtte vara dåliga pedagoger.

Gun Svensson sa...

Du kan vara så säker att det finns de som noga följer vad vi gör på våra bloggar - det kan jag se på min dator - jag nämner inga namn så här före klockan 24.00 ;-) Gå in och kolla på Mark Klambergs blogg, där har spinnet mot de som skrivit artikeln på DN Debatt nu börjat.