20 september 2008

FRA. politiserande tjänstemän - apropå Fokusartikeln

Fokusartikeln (länk: http://www.fokus.se/2008/09/spelet-om-fra/ ) har lett till lite debatt om hur tjänstemän drivit och driver FRA-frågan, bl a på någon centerblogg.

Med anledning därav så vill jag påminna om ett tidigare inlägg jag haft, som diskuterar detta.
Bland annat genom att citerar en ledare i Gefle Dagblad.

Läs och begrunda: http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2008/08/fra-lagen-byrkratins-seger.html

Det är ytterligare en aspekt på hur demokratins på flera sätt alltmer sätts ur spel.

7 kommentarer:

Anonym sa...

"Vi vill ha ett ordnat och demokratiskt samhälle med lag och ordning".
Det är vackra ord Lars-Erik. Men Lars-Erik - hur ska det gå till, om inte staten får möjlighet att avlyssna presumtiva brottslingar, och göra ett urval?
Vad jag har förstått, så finns det grupper i samhället som skickar meddelanden till varandra om brottsliga aktiviteter. Exempelvis att man ska ut och röja på sta’n – innebärande misshandel av din son och våldtäkt på din dotter. Det vill jag undvika. Troligen kan FRA fixa det – för mig. Kanske även för dig?

Anonym sa...

Kanske att du ”tolkar” mitt språk som nedlåtande. Kanske att mitt språk är tänkt att vara provocerande?
Som jag skrivit i en kommentar på din blogg, vill jag ha ett fredligt och lugnt samhälle. Idag år 2008, ligger smågangsterna långt före oss i kommunikation. Vi såg det tydligt vid kravallerna i Göteborg. FRA kan då vara en del i att förhindra dessa meningslösa och oerhört förstörande kravaller.

Lars-Erick Forsgren sa...

Jag ser att "liberalen" klistrat in ett svar här på mitt inlägg till din blogg, där jag bemötte nedsättande och mycket oliberala uttalanden, dessutom okunniga om FRA-lagen.
Här mitt svar igen från din blogg.

"Skäggiga bin Ladin och fjollor, det är nedsättande och kränkande språk mot minoritetsgrupper som på intet sätt som grupp kan karaktäriseras som smågangsters!

Du vill stoppa buset, då ska du sluta drömma om FRA.
Se i stället till att polisen använder befintliga lagar.

Vare sig FRA-lagen eller något förtida olagligt agerande av FRA kunde ha stoppat Göteborgskravallerna.

Läs igenom Mark Klambergs blogg från början av juni detta år, och framåt till nu. Då får du veta vad FRA-lagen innebär. Liksom vad den inte är. Vilka hot den innebär mot liberala värden.
Allt utrett av en "tråkig, ordentlig och korrekt liberal" som också är juridiskt skola, som kan analysera vad lagen handlar om."

Du hittar en länk till Mark Klambergs blogg här i vänsterkolumnen. Du kan också här finna en länk till liberala Gefle Dagblads ledare om FRA, där byråkraterna tagit över från politikerna.

Jag vill vänligen rekommendera dig att läsa på om vad FRA-lagen egentligen handlar om innan du pratar vitt och brett om hur den skulle kunna förhindra småbuset på våra gator och torg.

Läs på, klicka på länkarna i mina inlägg och i min korta blogglista till vänster.

Lars-Erick Forsgren sa...

till den s.k. "liberalen" igen (varför du valt den beteckningen är en gåta för mig).

Alltså, för inhemsk brottslighet finns möjligheter för avlyssning om skälig misstanke finns. FRA lär inte kunna förhindra våldtäkt på din dotter, med eller utan den nya lagen.
FRA ska syssla med helt andra saker.
Du har helt missuppfattat vad FRA ska eller kan syssla med. Den nya FRA-lagen handlar om helt andra saker. Och den innebär kränkningar av oss vanliga hederliga människor, kränkningar utan misstanke.

FRA är en civil myndighet som sedan länge bedrivit spaning på militär trafik i etern av t ex flyg från främmande makt. Inte i kabel.

"Röj på stan", det är ett jobb för polisen att förhindra - och för oss som föräldrar. Och för dig som politiker att förhindra genom att arbeta för ett bättre, mänskligare samhälle.

Anonym sa...

Liberaler som egentligen är troll kan man lämna utan vidare kommentarer.

Lars-Erick, jag tror att det är våra borgerliga företrädares totala brist på erfarenhet av exekutivt ledarskap som lyser igenom i denna och andra snedseglingar. Det har slagit mig att en genomsnittlig rikspolitker i allmänhet inte har någon sådan erfarenhet alls innan denna bli minister. I något enstaka fall har ministrar varit kommunalråd innan (vilket då omedelbart används mot dem i debbaten). För en borgerlig politikter är denna sannolikhet väldigt liten. Det är väsensskillnad på att sitta i riksdagen och att ha exekutiv makt.

Lars-Erick Forsgren sa...

Haha, den här "liberalen" ovan tror nog faktiskt att han är liberal. Inget medvetet troll. Men han har nog en stor hemläxa att göra innan han med trovärdighet ska uttala sig om såväl FRA som annat.

Brist på exekutivt ledarskap, mkt troligt. Men nog vore det bra om de åtminstone hade någon klar kompassriktning inbyggd också. Så de inte snurrar runt hur som helst.
Jag mår fysiskt illa när dagens fp-ledning (o en del andra) kallar sig liberaler. Det är ju ett monumentalt missbruk av detta ord. Ett ord som för mig innehåller så mycket av goda demokratiska värden. Ett ord med en stolt historia.

Det är ju inte för inte som statsvetare brukar beteckna riktig demokrati som liberal demokrati. För att tydliggöra mänskliga rättigheter och rättvisa.

Johan Westerholm sa...

Lars-Erick

Varmt tack för dina vänliga ord, dessa värmer.

Spekulativt? Javisst! Jag gillar att utmana tanken och vända på logiken. Ibland blir det rätt och ibland blir det inte så rätt men tänjer jag inte steget når jag aldrig fram.....

Dina egna går inte av för hackor heller!