27 oktober 2008

Rättssäkerhet, övervakning etc, intressanta länkar

I anslutning till Hans Lindblads artikel om rättsosäkerheten med det slags Ämbetsmannastat vi har så har det kommit in några kommentarer med intressanta länkar.

Jag tycker det är så viktiga att jag vill lyfta upp dem till en egen post. Det är en lång text i Fria Tidningen och en text om ett utslag i European Court of Human Rights.

Utomordentligt viktiga artiklar/texter att läsa för den som är oroad av utvecklingen i Sverige betr buggning, övervakning, integritet och hur det leder till rättsosäkerhet. Frågor som ju blivit aktuella efter FRA-lagen och det som kommer i dess efterföljd.

I länkarna kan man också få en liten inblick i hur liberaler som Ingrid Segerstedt-Wiberg agerade för inte så länge sedan. Hon är dotter till Torgny Segerstedt och var en så sann liberal att hon inte tvekade att ta strid med partiledningen. När den började slira för mycket på de liberala grundsatserna så gick hon ur folkpartiet.

http://www.fria.nu/artikel/20704

https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=1007587&Site=COE&BackColorInternet=DBDCF2&BackColorIntranet=FDC864&BackColorLogged=FDC864

Är det fler än jag som gärna skulle se fler riksdagsledamöter som Ingrid S-W och Hans Lindblad i riksdagen? För att nu nämna sådana som ändå var verksamma för inte så många decennier sedan...

I detta sammanhang platsar även denna länk till en artikel i GP om den svenska övervakningens djupa rötter, vari Wilhelm Agrell uttalar sig.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=436304

3 kommentarer:

Johan Westerholm sa...

Lars Erick

Du vet kanske inte att en av mina absolut största föredömen är just TS. Skrev om det (http://mitt-i-steget.blogspot.com/2008/09/vr-replik-sten-tolgfors-mrklgger-fras.html) i samband med FRA - insändaren i DN.

Han är och förblir en gigant. Fler sådana och världen blir en bättre plats. Ja, jag vet att han var liberal men tyvärr, och det avgjorde mitt val, finns inte hans ande i politiken längre i den utsträckning den borde.

mvh

Johan

Lars-Erick Forsgren sa...

Det gläder mig,dvs din beundran för Torgny S. Men även hans dotter Ingrid är liberal. Och ärligt talat är du det med. ATT du inte är folkpartist är en annan sak. Och Ingrid SW gick i vart fall ur fp, om hon senare återvände vet jag inte säkert.

Ingrid kämpade ju oxå mkt för en bättre flyktingpolitik.
Ja, det behövs många sådana sanna liberer, partitillhörighet känns mindre väsentligt.

Men visst behöver sverige ett riktigt socialliberalt parti.

Lars-Erick Forsgren sa...

hm... när jag använder frugans minilaptop så får inte fingrarna riktigt plats, med onödigt många felslag som resultat. Hoppas det gick att läsa ändå.