21 oktober 2008

Märkt någon reaktion i riksdagen om nygamla lagen? Uppdatering

Apropå den nygamla lag som uppmärksammades häromdagen, den som handlar om "åtgärder för att utreda vissa samhällsfarliga brott". Lagen förefaller inte ta någon hänsyn till meddelarfrihet och källskydd. Den som är släkt med någon det spanas på kan också bli föremål för spaning. Den ger utrymme för att spionera på "politiska brott". Det vill säga inskränker yttrandefriheten, legalisera åsiktsregistrering etc och är allmännt luddig på ett farligt sätt.

Detta lagförslag, som lär ska beslutas om imorgon, har det förmnärkts några reaktioner emot den bland riksdagsledamöterna?

Eftersom det är ett lagförslag från regeringen kan man misstänka att partiinpiskarna fått order om att trumfa igenom den i allianspartierna.

Utöver från Alice Åström, v, då? Finns någon koll från dem vad som de föreläggs att besluta om?
Men i övrigt från den s k oppositionen, från mp och s?
Och finns någon i allianspartierna som "hunnit med" att sätta sig in i den?

Mig förefaller det (i likhet med vad Mark K m fl skrivit) som att det saknas en helhetssyn i riksdagen på frågor som rör integritet, skyddet för privatliv, yttrandefrihet och närbesläktade frågor!

För övrigt anser jag att FRA-lagen skall rivas upp!

Just nu, halvfem, tisdag verkar det som att det är EN vänsterpartist och EN miljöpartist som är emot lagen. Officiellt är alla partier, tills vidare, för lagen. Inklusive oppositionen.
Skrämmande.
Men partigruppsmöte(n?) pågår.
Kl 19, fp som grupp verkar vara för lagen. Batong-Johan ska försvara den i teve. Inga fler detaljer än.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag blir bara matt... Vad f-n håller gammelmedia på med? P1? SVT Rapport? DN? Varför HÖRS INGENTING??

Lars-Erick Forsgren sa...

Ja, Olof, man undrar vad de avlönade journalisterna gör?
Är det bara kändisreportage som gäller numera?
Camilla L har i alla fall funderat kring lagen, men kan inte vara i riksdagen i morgon.
Och hon puffar för Integritetsbalken, som hon motionerat om.

Som flera sagt. Det saknas en helhetssyn. Nu smyger man in lagar här och där... och hoppas att ingen ska orka sätta sig in och protestera.

Nedslag sa...

Usch, vad är det som pågår här i vårt samhälle. Som jag skrev i mitt förra blogginlägg så känns det som om vi ingår i ett samarbetsexperiment. FRA Försvarets Radioanstalt ska finnas kvar självklart.

Men det är den sammantagna kartläggningen som bekymrar mig. Mark Klamberg har varit inne på samma tankegångar som du säger.

Och i Pär Ströms senaste BBB bullentin kan jag läsa
"Trafikdatalagring har redan lett till självcensur" jag citerar Pär Ström integritetsombudsman den nya välfärden.

Den här lagens avskräckande effekter kan kosta liv, till exempel om människor avstår från att ringa en drogrådgivare eller psykoterapeut", säger han. Andra kritiker menar att trafikdatalagringen hotar pressfriheten, eftersom den kan göra att människor inte vågar kontakta journalister för att exempelvis slå larm om mygel eller andra missförhållanden.

I Sverige är Journalistförbundet mycket kritiskt mot trafikdatalagringen.
(källa BBB Big Bróther Bullentin nr 9/2008)

Jag hade uppe ngt liknande i ett inlägg som heter "personlig integritet för psykiskt sjuka -nja" som handlade om att gravt psykiskt sjuka ex paranoida schizofrena eller diagnostoiserade sociopater/psykopater kommer att undvika gå till sin teurapeut eller läkare då de har ett skov med mörka och paranoida psykotiska tankar.

Vilket i förlängningen kan komma att innebära att det går fullt av "tickande samhällshatande bomber" på våra gator och torg. Och som vi fått erfara behöver inte spänna på sig ett självmordsbälte för att skapa oerhörda sår i folkhemssjälen.

Kartläggningsiver enligt Total information awareness eller kortsiktigt politisk populistiskt tänkande eller okunskap.

Lika illa vilket..suck

Tindra66 Tindra-Annette

Gun Svensson sa...

Bra att du ställer frågor, även när det kan antas vara så att våra kära riksdagsledamöter är urless på väljare som lägger sig i. Ändå är detta bara en början, eller hur?

Lars-Erick Forsgren sa...

Tindra/Nedslag. Ruskiga o riktiga iakttagelser.

Farmor. Ja, jag kan inte ge upp. Trots allt. Men nog börjar jag känna mig tjatig. Och jag vet att en del i rixdan tycker detsamma.

Men det är ju deras eget fel.

Skrev en grej igår till PT. Får se om de tar in den. Och när.

Nedslag sa...

Jag blir mörkrädd ang din uppdatering. Vad har hänt nu?

Det får bli en pedagogisk ringdans med alla er fra bloggare imorgon

Jag hinner inte skriva nu. men kommer du på ngt eller får fram bra fakta maila mig..

Lycka till med PT roligt om de tar in den..

Lars-Erick Forsgren sa...

kl 18. Har i vart fall inte fått ngt besked än, inget insider. Och i övrigt en stor tystnad...

Anonym sa...

Hela vänsterpartiet och såvitt jag vet hela miljöpartiet är emot och kommer att rösta emot. Att det bara är två personer som hörs beror på att det är de som är ansvariga för denna fråga i sina partier.

Kalle Larsson (v)

Lars-Erick Forsgren sa...

oLOF, ja lite senare under dagen kom en del i DN och på div andra håll, ofta dock ganska små blänkare.

Kalle L, bra att det redovisats. Har inte haft tid idag pga familjeangelägenheter att hålla mig ajour.