21 oktober 2008

Folket, alliansen och nätet

Det är på nätet, i bloggarna, som de aktiva, engagerade människorna finns. De som sätter sig in i aktuella frågor, de som diskuterar och ifrågasätter. Nu har allianspartierna upptäckt detta. Möjligen som en konsekvens av FRA-debatten. Så nu ska allianspartierna sätta in motattacker. Det är min tolkning.

För vad annars ska man tro? Hittills har de ju inte visat något intresse av att lyssna. Enskilda riksdagsledamöter har skrivit nedlåtande och arroganta inlägg till försvar för FRA-lagen. Inlägg som vittnar om stor okunnighet och om en motvilja till ärlig debatt. När bloggare ställer frågor till riksdagens ledamöter så är det 80-85% av ledamöterna som inte ens orkar svara. Av de som ”svarar” är det vanligt med icke-svar och aggressivitet. De verkar vara mäkta arga och irriterade av att folket tar sig ton.
Får de inte ange tonen blir de förnärmade.

Bloggaren Mary X Jansen (m) vill se optimistiskt på att allianspartierna ska ta nätet på allvar. Jag är skeptisk. Är rädd att de, med sina stora resurser, dels söker sätta munkavle på den fria debatten, dels vill styra internetdiskussionen till att bara handla om den dagordning de själva vill sätta.

Men jag hoppas att jag har fel. Jag hoppas att de lyssnar (inte bara avlyssnar), och diskuterar öppet det som folket vill diskutera. De kan ju börja med att avskaffa FRA-lagen. Och att inte ta lagen om "åtgärder för att utreda vissa samhällsfarliga brott" i morgon onsdag.
För övrigt anser jag att FRA-lagen skall rivas upp!

5 kommentarer:

cnab sa...

Hej! På SvT Opinion pågår just en debatt i ämnet. Läsvärt:

http://svtopinion.wordpress.com/2008/10/21/tvartyst-om-nya-avlyssningslagen/

Nedslag sa...

Hej Igen

Helt otroligt och att de tyckte vi FRA lagskritiker var oförskämda nästan oanständiga, ja det uppfattade jag för ett tag sedan. Jag bloggade tom självkritiskt om det.

Jag tycker Oscar Swartz inlägg om att våra betrodda folvalda beter sig som bortskämda barn är en bra liknelse. Och inte bemöter de oss kritiker enligt Vuxen Vuxen metodiken.

De ser ner på oss kritiker som om vi inte förstår vad de håller på med. Att jag som lekman kan ha fel det förstår jag men då det kommer kritiker som har examina i både det ena och andra och påvisar, ja tom bevisar dikotomier falska argumetsprinciper och ibland rena nonsensresonemang och fakta fel i lagstifningen. Det oroar mig oerhört

Olustigt och som Berne inom transaktiponsanalysen säger/skriver så är det just den här sorten av tredje gradens spel som leder till Krig..självmord eller dårhuset..Psykologiska Spel

Tredje gradens spel är rena katastrofspel. Enligt berne slutar dessa spel på "bårhuset, dårhuset eller i rättssalen". De innebär således ofta att man aktiverar sin Räddningslucka (se avsnittet om livsmanuskriptet): Mord, självmord eller galenskap. Internationella konflikter kan ofta nog beskrivas som 3dje gradens spel (ta Irak-kriget som exempel

Källa http://transaktionsanalys.blogspot.com/2007/07/extra-space_1607.html


Tindra66/Tindra-Annette

Anonym sa...

Men varför ska riksdagsmännen lyssna på folket utanför? Vi vet väl alla att vi har ett system som sållar fram den absoluta eliten till att bli våra politiska ledare?

Ovanstående meningar är inte mina egna åsikter utan överfördes till mig via telepati från okänd källa på Helgeansholmen. :-)

Så valhänt som den gemensamma alliansesajten hanterats hittills fruktar jag inte det politiska etablissemangets inträde i bloggosfären.

Lars-Erick Forsgren sa...

Pop, det var väl det jag anat, att du har ngn kontakt med Helgeandsholmen... haha.

Allianssajt? Finns det? Nå, risken är väl ändå att de lyckas köpa ngn konsult som gör ett tekniskt-PR-mässigt bra jobb. Tänk bara på alla pengar som centern har...

Däremot har jag inga stora förhoppningar vad gäller kommunikationsviljan.

Anonym sa...

"Enskilda riksdagsledamöter har skrivit nedlåtande och arroganta inlägg till försvar för FRA-lagen. Inlägg som vittnar om stor okunnighet och om en motvilja till ärlig debatt."

Just det du skriver i raderna ovan är nog det som, bortsett från själva lagen, har retat mig mest och från tid till annan även gjort mig riktigt förbannad.

Att bli kategoriserad på olika förklenande sätt och tilltalad av någon med en arrogant "von oben" attityd och som dessutom har mage att kalla ett antal bloggare med oändligt mycket större kunskaper för okunniga, kan driva den tålmodigaste till ilska.

Ger jag mig in i en öppen debatt på någon chattsida så får jag ta det men att se och höra folkets valda representanter uttrycka sig på det sättet finns ingen som helst anledning att acceptera eller ens tolerera.

För övrigt anser även jag att FRA lagen ska rivas upp!