28 oktober 2008

Hoten emot demokratin är många men vi har motkraften

I FRA-frågans kölvatten (ja, det är väl något slags väntan där, vi har inte gett upp, men vi vill se vad som händer, samtidigt som vi ser fler farliga lagar läggas fram och som måste bevakas) så framstår de demokratiska rättigheterna i stort som utsatta för starka angrepp av olika krafter. Rättsröta kan man väl kalla det som följer i rättsosäkerhetens spår. Det känns som att vi är tillbaka till femtiotalets Sverige.

Jag vill där peka både på det som Mark Klamberg och Michael Gajditza skrivit på sina bloggar de senaste dagarna. Liksom givetvis det som publicerats på min blogg, ex-vis av Hans Lindblad. Även t ex Farmorgun har skrivit om detta.

Det vi behöver idag i den offentliga debatten och än mera i den politiska världen är helt enkelt en öppnare attityd än hittills, dvs en mera demokratisk inställning till ledarskap. FRA-frågan har öppnat ögonen på bristerna, vilka i och för sig funnits länge, i vår demokrati.

Samtidigt har faktiskt internet med bloggar gett möjligheter att praktisera öppenhet i debatten på ett mera effektivt sätt än tidigare. Är vi medvetna om detta behöver vi inte ge upp!

Viljan till öppenhet, till att ha ett medborgarperspektiv är inget nytt, jfr mina favoriter: Adolf Hedin, Torgny Segerstedt, Ingrid Segerstedt-Wiberg, Wilhelm Moberg, Waldemar Svensson, Hans Lindblad.
Det intressanta är att det borde vara lättare i dagens kommunikativa miljö att kämpa för mänskliga, medborgerliga fri- och rättigheter!!!

Det är bara det att motkrafterna också är starka idag. Hur FRA-frågan hanterats inom Alliansen är ett exempel, dagens interna sossedebatt ett annat. Det är en hård strid mellan öppenhet och det gamla bunkerbeteendet.

Därför behöver vi skapa kreativa, demokratiska nätverk, både för att diskutera viktiga frågor och för att lyfta och stötta de goda krafterna, att samarbeta, att ständigt bevaka dagens lagstiftare för att inte integritetskränkande och rättsosäkra lagar skall klubbas igenom. Etc.
Vi ska kräva öppenhet av politikerna! Vi kan visa öppenhet, och vara goda exempel.
Vi ska visa att politik inte längre är något för stängda rum. Vi ska tala om att demokratin är något som utformas av medborgarna, inte av en "elit".

Låt oss använda internet - liksom givetvis även tidigare tekniker - för att föra demokratin framåt.

7 kommentarer:

Björn Felten sa...

Det tog mer än en generation för IT-världen att upptäcka hur mycket kraftfullare basarmetoden är än katedralmetoden, så vi får nog räkna med att det kommer att ta minst lika lång tid innan den politiska världen upptäcker det.

Och förmodigen kommer det att ta ännu längre tid innan de accepterar det, även om Karl Sigfrid redan insett det.

Nedslag sa...

Hej Lars Erik nu är jag tillbaka tog en välbehövlig vila från webben för att rensa tankarna.

Har du läst denna kommentar från den socialdemokratiske Urban Ahlin

"DN.se (26/10) beskriver dock Ahlin vad öppenheten kan leda till: ”annars kan vi lika väl mejla varandra eller blogga men så vill inte jag ha det”"
Källa Svd ledarbloggen http://blogg.svd.se/ledarbloggen

Nu gällde det Nuders Öppenhet och "rörelsens motvilja" att det talas om att det kanske inte är en Solidarisk idyll bakom de röda murarna heller.

Jag fäster mig särskilt där han inte vill Mejla eller blogga.

Det är så det ser ut. Att s.k auktoriteter inte vill mejla eller blogga.

Ja det förstår vi ju nu när de baxat igenom FRA-Lagen och Bodström hjälpt till med utökad brev och postkontroll.

Just nu är jag fasligt röd om mulen.....av harm.....*ler*

Björn Felten sa...

PS. Du använder dig alltså av förhandsgranskning av bloggkommentarer. Ett annat ord för detta är censur. Hur rimmar det med socialliberala värderingar?

Visst vet jag, som egen bloggare, att spam är ett otyg, men nog borde det gå lika bra att radera spam i efterhand? Works for me...

Anonym sa...

På tal om öppenhet - läs gärna Göran Petterssons svar på riksdagssvar.se ..

Göran Petterssons svar

Lars-Erick Forsgren sa...

Hej Björn Fabuleraren. Ja, poliltiken kan vara trög, jag vet...
Jo, jag har klickat i rutan för förhandsgranskning, och det krysset får ligga kvar. Desstutom har jag inte satt mig in i hur man gör för att radera kommentarer i efterskott, har fullt upp med att skriva och svara och kommentera själv....

Men jag censurerar inga åsikter, så länge de är någorlunda anständigt skrivna.
Olika åsikter är bara bra, de stimulerar ju till diskussion.
Men det finns ju tyvärr personer som tjatar och svävar ut långt bort från ämnet, bara bluddrar på. Vilket jag dock ändå brukar släppa igenom. Har nog bara stoppat ett par-tre inlägg, ett var en dubbelsänd kommentar och det andra var otidigheter. Och det tredje minns jag inte.

För mycket strunt gör ju inte debatten tydligare och bättre, tvärtom.

Lars-Erick Forsgren sa...

Olof Bj, jo jag läste det fr Göran P. Och det finns ju varianter av det icke-svaret i form av bludder från andra med.

Tindra, ja det finns mer intriger än man kan tro (eller mer än man vill tro) inom partipolitiken, inte minst inom ett så toppstyrt parti som S. Som dessutom ofta sitter vid makten = köttgrytorna.

Det tråkiga är ju att t ex Urban Ahlin ibland verkat ganska vettig i sina utrikeskommentarer. Men det förhindrar ju inte att han helst vill prata själv, inte diskutera vad han säger, ens inom partiet.

Och maila kan man ju inte, såpass vet han... med FRA och allt är det ju detsamma som att sätta upp sina tankar på en offentlig anslagstavla.

Kanske är det därför vi bloggare också gärna mailar.

Johan Westerholm sa...

Lars-Erick

Har haft kontakt med en av de mina som reagerade negativt. Sådana kommentarer kommer få motsatt effekt. Tyvärr, för Urban är en oerhört kompetent person. Påläst och resonabel med en stor integritet och ett stort hjärta.

Min gissning är en stor besvikelse på memoarfloden....