18 oktober 2008

Vad menar karln? Reinfeldt alltså.

Nog för att det ser risigt ut för Alliansens partier i opinionsmätningarna, men ändå.

All anständighet krävde att Reinfeldt gav ett klart och tydligt svar häromdagen på frågan om hur han ställer sig i en situation där sverigedemokraterna kommer in i riksdagen och inget av "blocken" får egen majoritet.
Men han gled undan frågan. Det känns inte bra.

Att svara som han gjorde visar bara än en gång alltför tydligt att det är makten i sig som är det viktiga. Inte politikens innehåll.

Varje ledare för ett parti som anser sig stå för demokratiska och humanistiska ideal måste ge klart besked i en sådan fråga.

2 kommentarer:

Kulturbäraren sa...

"Att svara som han gjorde visar bara än en gång alltför tydligt att det är makten i sig som är det viktiga. Inte politikens innehåll."

Kommunism går an, förmodar jag?

Lars-Erick Forsgren sa...

Till sd-väljare.

Det vore mig fjärran att skriva Reinfeldt på näsan VEM han vill välja som partner.

Däremot så vill jag som väljare VETA vem han vill samarbeta med. För då kan jag bedöma om jag anser att hans val är något jag kan godtag utifrån min ideologi.
Det anser jag att jag ha rätt att veta, för att göra mitt val.

Alltså, en politisk ledare (liksom vem som helst annars) får väja vilken samarbtspartner som helst.
Men vill han/hon direkt eller indirekt ha min röst, då vill jag veta vad han väljer.
Det anser jag vara min demokratiska rättighet.

Jag vill inte köpa grisen i säcken.