02 oktober 2008

Finanskris med dyrare dollar

Jag har inte hunnit tänka till hur det kan komma sig, men kanske någon har kläm på detta.

Sverige har en mycket god ordning på samhällsekonomin och statens finanser, säger Anders Borg. OK, lågkonjunktur på g, men ingen riktig kris.

I USA däremot så har staten enorma underskott, skulder. Plus en fastighetskris som utvecklats sig till en bankkris som blivit en stor finanskris. De är riktigt risigt till.

Ändå sjunker kronan i förhållande till US-dollarn. Och i förhållande till euron.
Har alltså Sverige sämre ekonomi än inte bara euroländerna utan också än kris-USA.

Ja, jag vet att USAs kris når Sverige också, men än har den inte nått oss fullt ut. Och vi ska ju inte oroa oss enl Borg och Riksbanken.

Så ???

9 kommentarer:

Johan Westerholm sa...

Lars Erick

Jag begriper det inte heller. Kostnaden för det paket som kanske bara lindrar det vi ser idag är i stigande och består dels 700 Mdr USD plus ytterligare 100 Mdr USD i skattelättnader och garantier. Detta skall läggas till de underskott i såväl handelsbalans som statsbudget som finns idag.

Igår träffade jag ett par fondförvaltare och de skissar på ett scenario där USA inom en snar framtid går in i en hyperinflation.

Och detta just för att sedelpressarna går varma. En hyperinflation skulle minimera de egna skulder som finns men å andra sidan göra mycket av de investeringar andra länder gjort värdelösa. Investeringar som bl.a. är avsedda för våra pensioner eller i ett lite större perspektiv, demokratireformer i mellanöstern.

"USA har inga vänner, USA har bara intressen" sade Henry Kissinger.

Ja, vad sägern man.....

Johan

Lars-Erick Forsgren sa...

Oj. Ja inflation gissar jag med, men hyperinflation. Ja, det bidrar ju verkkligen till sämre tider, i hela världen.

Än en ggn: Hata inflationen!

Anonym sa...

En tanke.

Är det enbart ett sammanträffande att de 700Mdr USD som krispaketet beräknas kosta, stämmer väl överens med de kostnader som USA har haft för krigen i Afganistan och Irak?

Johan Westerholm sa...

Till Jan S

Nja, det är nog bara en slump. Men just nu är det fler hål som öppnas.

Det finns, UTÖVER DETTA, ett stort ofinansierat kommande underskott i dom sociala skyddsnäten i USA. Jag håller på med att försöka bringa någon rätsida i alla siffror vilka presenteras på min blogg: mitt-i-steget.bogspot.com

Och Lars Erick: Ta det för vad det är, jag kände att jag var tvungen att svara på din blogg. Ber om ursäkt.

Johan

Björn Felten sa...

Lars-Erick,

Särskilt i sådana här tider är det viktigt att komma ihåg att valutors värde inte längre (sedan guldmyntfoten övergavs i början av 1970-talet) har direkt koppling till ett lands ekonomiska hälsa -- bara en indirekt.

Dess värden bestäms, precis som när det gäller all spekulationsmarknad (aktier, råvaror etc), på de globala totalisatorer som kallas "börser".

Precis som på travbanan så är det oddsen som gäller, och dessa i sin tur bestäms av hur mycket det satsas på respektive objekt. Och just nu satsas det betydligt mer på de största valutorna dollar, euro och yen.

Dessa är alltså de vars värden stiger mest just nu, medan den svenska kronan inte längre är lika intressant att spela på eftersom den är alldeles för förutsägbar -- just för att Sverige har en stabil ekonomi -- och därför inte ger samma astronomiska vinster vid en lyckad satsning.

Lars-Erick Forsgren sa...

Inte för att jag/vi som bloggar här kan ändra ekonomins gång i stort, men det känns ändå som att jag (vi?) missat ngt pga FRA-historien (elände oxå).

Guldmyntfoten den avskaffades väl mycket tidigare än 70-talet. Hinner inte kolla nu, och det var väl olika i olika länder. Men minst 20 år tidigare gissar jag.

Betr kronan vs dollarn. Rationellt sett borde kronan inte sjunka Om det är gigantiska spekulationer som Björn F säger, det vet jag inte, men klart är att det är mera psykologi än rationaltitet som styr de sk finansmarknaderan.
Samt att det kan vara troligt att SEK sjunker i oroliga tider då SEK är en liten okänd valuta och "marknaden" kräver säkerhet. Vad nu säkerheten i dollar består i, kan man undra.

Björn Felten sa...

På sätt och vis har du rätt, Lars-Erick. Sverige övergav officiellt guldmyntfoten redan 1931. Men likt de flesta länder i väst hängde vi på det så kallade Bretton Woodssystemet efter WWII, och det innebar i praktiken att vi var tillbaka på en guldmyntfot.

Det senare systemet övergavs av USA 1971 och då var det ingen större mening i att resten av världen höll fast vid det, eftersom dollarn då var den i särklass största och mest dominerande valutan.

Men jag minns än idag att dollarn fram till början av 1970-talet låg stadigt på 5,18. Detta tack vare det guldmyntsfotsliknande B-W-systemet.

Lars-Erick Forsgren sa...

Just så Björn. Hade för mig att USA övergav guldet på tidigt 30-tal. Sen minns jag inte hur lång tid det tog för Sverige att göra det också.
Och att guldmyntfoten länge "ersattes" av Bretton-Wood, precis. Minns också att på 50-talet låg dollarn länge på ca 3,50 SEK. Kändes konstigt när den plötsligt blev just 5,18. Sedan har ju dollarn åkt upp o ner väldigt. Av mer eller mindre "rationella" anledningar.

Anonym sa...

Jag kan inte bedöma halten av sanning i påståendet men det har framförts att lämnandet av guldmyntfoten var en av anledningarna till andra världskriget. Det barter-system som bland annat Tyskland tillämpade ska ha hotat USA och England.