31 augusti 2010

OJ, Molde och nostalgi.

Jag bläddrar i nya numret av OJ, Orkester-Journalen. Världens äldsta jazztidskrift. Japp, gamla OJ lever än, och ser ut som vilket modernt månadsmagasin som helst. Snygg layout alltså, men med ett något annorlunda innehåll. Ser att Bibben Fagerström ännu en gång skriver om jazzfestivalen i Molde, Norge. Och att han gör det för 45:e året i följd!

Vilket underbart liv den mannen måste ha haft! Moldefestivalen besökte jag som yngling i mitten av 60-talet några ggr. Av olika skäl inte därefter, tyvärr. Men har alltid längtat tillbaka. Vilka fantastiska musiker som alltid spelar där! Och vilken fin liten idyllisk stad! Enda felet är att det är i dyra Norge, och dessutom väldigt krokigt att ta sig dit.

Festivalen fyllde 50 i somras! Visst, jag fylls av nostalgiska känslor och skulle verkligen vilja få uppleva den en gång till. Fastän, då måste jag väl vinna på lotto först, eller att någon annan står för räkningen...

Visar bilder av ett par av de fantastiska musiker jag upplevde på plats i Molde. Multiinstrumentalisten och vulkanen Roland Kirk. Och Ben Webster, en bitsk och besvärlig herre men en musiker med sammetslen ton i sin sax, med samma komp (Alex Riel dr, Kenny Drew p, Niels-Henning Örsted-Pedersen b) på bilden som det jag hörde med honom i Molde. Ja, jösses, jag stod ju och nästan trängdes med Webster i Alexandrakällaren, minns jag rätt var det när Roland Kirk spelade där.

Inga kommentarer: