02 oktober 2008

Folkpartiets partiråd behandlar FRA! (uppdatering)

Här för kännedom programmet till fps partirådsmöte som äger rum fredag och lördag i riksdagshuset.

Som synes kommer FRA-lagen att diskuteras!

Partirådets förhandlingar är offentliga men endast ombud och adjungerade funktionärer har yttrande- och förslagsrätt.

Förhandsanmälan för åhörare är på grund av riksdagens säkerhetsbestämmelser obligatorisk.


Program
fredag 3 okt
10.00 Tal av Jan Björklund
10.40 Val av presidium, utskott, förhandlingsordning m.m.
11.00 Utskottsförhandlingar
12.00 Lunch
12 45 Integritetsprogrammet (inkl FRA)
16.30 Integrationsprogrammet
18.30 Förhandlingarna avslutas för dagen
19.30 Middag på Piperska muren

Lördag 4 oktober
09.00 Klimatprogrammet
11.30 Lunch
12.30 Eventuellt bordlagda ärenden
15.00 Partirådet avslutas

Partirådet består av ombud valda från de olika partidistrikten.
Plus partistyrelsen.

Tillägg:
Läser i precis ankomna numret av NU, det liberala nyhetsmagasinet (utgiven av fp), att det förväntas bli en sansad diskussion om FRA. Partistyrelsen föreslår, inte oväntat, att partirådet tillstyrker överenskommelsen inom Alliansen. Och partisekr Erik Ullenhag är övertygad att det blir så. Mathias Sundin, från Borgerligt Nej, menar att det är mycket som är osäkert, och att det kommer att ställas frågor. Svaren blir avgörande för om frågan i och med detta är avgjord inom fp. NU menar att Klimatfrågan blir det stora ärendet på partirådet och rent allmänt andas texterna en visserligen aningen sval men ändå positiv attityd till 25 sept-överenskommelsen om FRA-lagen.

2 kommentarer:

Anders sa...

Oj!
Det blir högintressant att följa det här, för jag antar att du ska dit!

Jag har skrivit väldigt arga och fula saker om Jan B. Den bild jag fått genom gammelmedia + bloggar är att han ljugit, att hans vision om skolan tangerar det fascistoida. I vart fall jämfört med min egen bild. Jag har de senaste 14 åren turnerat runt, från Kiruna i norr till Malmö i söder, från Lysekil i väster till Gävle i öster. Jag vet inte hur många skolor jag besökt som författare.

Min bild av svensk skola och svenska ungdomar är rätt ljus. Ungarna är glada och de trivs.

Sen finns det problemskolor, även varje skola har väl någon form av problem.
Men den generella bilden är att jag tycker det ser bra ut.

vill man ändra detta till något hårdare, striktare, ordningssammare, tja då rör man sig mot något som börjar bli otäckt.

Jag förstår helt enkelt inte vad din partiledare pratar om när han pratar om svensk skola.

Lars-Erick Forsgren sa...

Nej Anders, jag kan inte fara dit. Har smått att sköta, plus för tomt i börsen för en sådan lång resa.

Har för övrigt inte fått fram namnen på ombuden än.

Betr skolan o Jan.Där tycker jag ändå att han har en del goda idéer. Dock överdriver han en smula, möjligen beroende på en Sthlms-fixering som är rätt vanlig hos toppolitiker. Dessutom har han ett sätt att framföra sitt budskap som är aggresivt, o därmed blir det snett. För visst finns mkt flum än i skolan, elever som inget lär sig. Men för det ska man nog inte ha en officersattityd till skolan.