03 november 2008

Även Erik Ullenhag har svarat...

Ännu ett svar har droppat in betr FRA-lagen. Denna gång är det folkpartiets partisekreterare Erik Ullenhag som skrivit ett vänligt men kort svar. I det hoppas han att jag observerat att det träffats en överenskommelse som kraftigt ska förstärka skyddet av den personliga säkerheten.

Vad ska man säga om det? Det tyder ju knappast på att han läst min blogg i vart fall... och ändå säger han och hans kollegor att nu inser de att internet är något de måste satsa på.

Nå, bakgrunden är att jag för ett bra tag sedan skrev honom ett öppet brev, som finns publicerat här tidigare på bloggen.
Länk: http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2008/08/ppet-brev-till-fps-partisekreterare.html

Dessutom har jag sänt honom både kortare och längre mail och uppmanat honom att läsa olika inlägg både hos mig och andra.

Jag kan inte säga att jag känner mig speciellt lugnad av Eriks svar. I mitt svarsmail till honom påtalar jag att "de 15 punkterna" innehåller en mängd oklarheter i flera avseenden. Samt att jag förutsätter att de sex interna fp-kritikerna tillgodoses fullständigt i den fortsatta processen. Då kanske den kan bli något bättre.
Men jag betonar också att lagen i grunden är felkonstruerad och att det rimliga är att riva upp den, utreda den i grunden utifrån ett medborgarperspektiv och sedan göra rätt. Likaså kan jag inte undanhålla honom att vi är mängder av intresserade och engagerade medborgare som menar att FRA-debatten blottlagt allvarliga brister i dagens demokratiska system.
Med mera.

Inte har jag några större förhoppningar att Erik i sin position har möjlighet att göra mycket, men jag vill ialla fall att han ska veta och förmedla till de andra i partitoppen den oro som finns och att för oss är inte FRA-frågan avförd från dagordningen.

2 kommentarer:

Gun Svensson sa...

Lars-Erick: Även om du tycker att det känns rätt nedslående, tycker jag att du ska trösta dig med att du ialla fall har gjort mera än många andra. Så tänker åtminstone jag. När det gäller svaret från sossarna om IPRED1 blev det en ny fråga med vändande post sedan jag upptäckt att Folkets Hus fanns med i filmlobbyns upprop gm biografägarna - det är ju en gren på det s k rörelseträdet. Det ska bli intressant se hur man slingrar sig ur detta. Dessutom skrev jag på NT-bloggen inlägget Media i filmlobbyns tjänst sedan jag upptäckt Aftonbladets artikel om att Tomas Alfredssons senaste film skulle ligga ute för nedladdning redan efter en vecka. Den nyheten kommer alldeles för lägligt för att jag ska tro att det är en äkta d v s en icke planterad nyhet.

Anonym sa...

Lars-Erick; sug åt dig av farmorguns kritik. Du har gjort ett hästjobb!

Om du missat det så var Thomas (en av rikssamurajerna) och åt lunch/drack kaffe med en av RLMerna förra veckan. Det är intressant läsning - och jag har - liksom gun på en interntråd vi håller igång - lite tankar/tolkning av situationen, för att lära oss av misstag och gå vidare med upprustningen av demokratin i Sverige.

Besök på riksdagshuset