18 november 2008

Alla ska betala? Alla betalar! Även vi som inte laddar ner.

Jag sitter och surnar till nu. Detta ständiga tjat om att ALLA ska betala.
Vaddå alla?
Varför ska vi som inte alls laddar ner något upphovsskyddat material, varför ska vi betala?
Varför ska vi över huvud taget betala denna privatkopieringsavgift, som vi tvingas göra genom att den ligger i priset på varje CD, varje DVD och varje HD vi köper.
I och med det så borde vi faktiskt kunna ladda ner och spara det vi vill ! För vi har ju betalt!
På nått sätt känns det som om vi blir bestulna på pengar, för vi laddar ju inte ner!

Alla ska betala!
Varför det? Är det inte de som vill ha något som ska betala vad det kostar?
Men vill man inte ha det, ska man väl inte betala? Vaba!

Köper jag en skiva (CD/DVD eller genom betald nerladdning till ett beskattat medium), varför ska jag betala en gång till om jag vill kopiera den för att lyssna till i min MP3-spelare? Eller rättare sagt, varför ska jag betala, inte en, inte två utan TRE gånger???
För, ärligt talat, det är ju det IPRED går ut på. För att komma åt några som tycker det räcker att betala en eller två gånger, så ska alla betala två-tre gånger. Eller kanske fler ggr?

Var är logiken? Var är rättvisan?
Vi betalar tevelicens vilken inkluderar radiolicens, och radio/teve betalar till STIM etc. Dessutom betalar vi för de media vi använder till annat än nedladdning.
Och jag betalar för mina skivor.
Jag ser ingen vett och sans i att betala en gång till, eller utsättas för hot om det. EN gång borde räcka.

Det jag undrar är var alla dessa pengar tar vägen. Artisterna/musikerna/författarna klagar och säger att det inte kommer till dem (eller är det bara så att de vill ha fler arbetsfria inkomster?).
Jag läste att författaren Anders Widén inte får något. (Se arg och uppriktig kommentar på min förra bloggpost om IPRED.) Vilket bekräftar min misstanke.

Om det nu inte är så att de klagande artisterna/musikerna bara är omåttligt giriga, då undrar jag om de inte har blivit lurade av sina organisationer! Det är på dem de borde gå, för att kräva ut sina pengar!
Inte att låta sig lånas till att ge organisationerna mer än polisstatus, för de verkar bara kunna berika sig själva. Eftersom pengarna i väldigt liten mån synes gå till kreatörerna.

ALLA betalar redan! Men en gång borde räcka.

F.ö. anser jag att FRA ska rivas upp.
Och jag ser, via MediaCreeper, att nu har fler traditionella media vaknat upp. Även om det de kollar i vissa fall verkar lite märkligt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Lars-Erick, du satte ord på mina tankar.

När det gäller företag som inte använder lagringsmedia för tex. musik så skall dessa slippa betala.

Mitt företag har mer än en gång försökt att slippa betala avgifter för de lagringsmedia som vi använder. Vi har kontaktat Copyswede, mer än en gång via mail, för att slippa betala för skivor som aldrig har använts till musik eller dylikt. De har inte ens svarat. Nu blir det att ringa dessa tomtar och hoppas att dem svarar i telefon, annars blir det rekommenderat brev.

Lars-Erick Forsgren sa...

Ja, Kålan, jag ser det som ett exempel på myndighetsmissbruk, som denna privata ekonomiska förening gör sig skyldig till.

För det står ju faktiskt i Copyswedes egna handlingar (se länken) att företag som ditt (enl din korta beskrivning) ska befrias. Visserligen efter ansökan. Men då måste de ju svar på mail.

Man undrar om det är på det sättet som upphovsrättslobbyn tänker använda IPRED också. Leka myndighet utan att vara det, och strunta i mail, strunta i sina egna regler...
Bara hota och inkassera. Och behålla.

Anonym sa...

Som att vi inte alltid har betalat redan för mycket för allt.

4250 miljarder har getts bort till rika bankirfamiljer senaste 15 åren av våra landsförrädare till politiker så i det stora hela bråkar kråkorna om smulorna medans katterna smyger runt i buskarna.

Lars-Erick Forsgren sa...

Mike, jag släppte igenom ditt inlägg med viss tvekan.

Jag har nämligen svårt att se att senare delen av har någon relevans för denna bloggpost.
Däremot kan det vara ngt för dig själv att blogga om, men då får du nog ange källor bättre och resonera lite mera övervägt och preciserat för att få gehör för det du säger.