24 januari 2010

Fd nörd ser hellre på annat än Reinfeldt och Sahlin

Det ska bli partiledardebatt ikväll i tvåan. Dock endast mellan de som leder de två stora partierna. För några år sedan, då jag var politisk nörd, då skulle jag suttit klistrad vid teven och sugit i mig varje ord, hyssjande på ev störande moment i resten av familjen.

Visst ska jag ändå se på teve. Dock ej debatten i tvåan. Varken Reinfeldt eller Sahlin brukar imponera på mig. Humor har de inte mycket av någon av dem, i vart fall sällan in teve. Skulle de säga något roligt verkar det mest som ett skämt någon talskrivare skrivit in åt dem. Inte spontant. Reinfeldt börjar alltmer likna Göran Persson, pompös och dryg. Och vad vill han? Egentligen. Mer än att fortsätta regera.

En debatt behöver inte vara kul för mig, men jag vill se/höra substans. Engagemang, en uttalad vilja till något slags förändring, förbättring. Grundat på ideologi - inte bara maktbegär.
Det behöver inte ens vara konkreta vallöften. Däremot visa en vilja att dels kommunicera med väljarna, att respektera oss och dels visa en riktning. Något som visar att de har en kompass.

Då kan vi avgöra om vi tycker att deras kompass visar den väg vi vill gå.

Nej, jag föredrar Damernas detektivbyrå i ettan. Det är humor och medkänsla och härligt skådespel. Från det ovanliga filmlandet Botswana, strax norr om Sydafrikanska unionen. Det är dammiga vägar och mycket mänskliga miljöer, utan filmkosmetika. En härligt rund deckardam som inte alltid ser på uppdragen på samma sätt som hennes uppdragsgivare, och hennes ytterst slanka, för att inte säga magra, men på sitt sätt lika charmiga sekreterare, som ständigt vill visa hur duktig hon är, fröken 97 %.

Dessa damer ger mig mera hopp om mänskligheten än vad Reinfeldt-Sahlin gör.

1 kommentar:

Anonym sa...

De blir ett smutsigt valår banne mej. En statsminister som hela tiden kör med osanningar och omskrivningar för att lura människor mot en släpig å tråkig utmanare. Två broilerpolitiker, Mona har väl bara jobbat ett kort tag som diskare å har inge minne av hur vanligt folk hare medans Fredrik e handplockad för å dupera å gynna överklassen på samma vanliga folks bekostnad. Nae, alliansen har ingen trovärdighet så länge den skurken sitter bakom tyglarna å om koalitionen hade haft en ledare som gick hem hos folket lite bättre så skulle de ha haft över 60% av rösterna vid det här laget. Haru kollat på den danska serien om storstäder? De har kört om Bombay och Kairo, klart intressanta å kan åsså rekommenderas istället för partiledardebatter!

Mvh Anders F