04 januari 2010

Pirater och andra på en "drömlista"

Björn Felten, veteranpirat, har på sin blogg publicerat en 10-i-topp lista över kandidater till piratpartiets valsedel.

Det är en annorlunda lista och ett kul grepp! Eftersom min kommentar hos honom inte kom in, av för mig outgrundlig anledning, så här kommer den, en aning omarbetad.

Det är alltså en riksdagslista på kandidater som antingen inte ställer upp trots att de är pp-are eller folk (inkl mig) som inte är medlemmar. Dvs mentalt kanske många av oss är det, ändå, men med vissa förbehåll.
Till stora delar håller jag med Björn om det önskansvärda med dessa kandidater. Nog är det skräp med det interna nomineringsarbetet att de inte lyckats få med någon av de från Björns lista. Visserligen kan det vara av värde med eldunderstöd från kunniga personer, som inte kandiderar, men ändå...

Nu kanske en eller annan av de mer "officiella" kandidaterna känner sig trampad på tårna av en sådan lista som Björns, med eller utan anledning. Då ska man ändå komma ihåg att det måste finnas bortåt minst ett 50-tal goda kandidater på de slutliga listorna. Samt ytterligare ganska många som får ses mera som utfyllnad. (Med beaktande att vem som helst på en lista som för en god personvalskampanj kan kryssa sig förbi toppen!)

Betr Björns kommentar om mig dock en anmärking, jag är inte fd centerpartist, utan fd folkpartist. Dock fortfarande i högsta grad socialliberal, ideologi har jag inte ändrat.

Ska man önsketänka en sådan lista så skulle jag gärna där även se t ex även Hans Lindblad och Olle Wästberg. Senior-folkpartister och fd riksdagsmän, som i mångt och mycket delar pp´s åsikter. Och det finns nog fler...

En liten fundering till. Det finns ju (minst) en fp-riksdagskvinna som skulle platsa i pp likaväl, Camilla Lindberg ni vet. Men hur ska den som vill rösta på fp OCH Camilla göra, om han/hon inte bor i Dalarna...

Det torde väl komma att finnas fler folkpartister, om jag nu ska begränsa min kommentar till det partiet, som kommer att kandidera och som är uttalade FRA-motståndare, men knappast inom varje valkrets, och knappast i samtliga fall med hög listplacering.

5 kommentarer:

Björn Felten sa...

Attans också! Om jag bara kunde begripa varför min blogg inte gillar dina kommentarer. :(

Vad gäller Camilla, så har hon förvisso visat civilkurage med mera, men en utpräglad PP-harmoniker vill jag nog trots allt inte påstå att hon är.

Skulle en FP:are platsat på min lista, så hade jag nog i stället valt rebellen Annika Beijbom, Men frågan är vilken av de tio på min lista som då skulle petats. Alltid svårt att göra sådana avvägningar, som bekant.

Tack för de uppskattande orden om min lista.

Dennis Nilsson sa...

Före detta folkpartister och moderater är välkommna till Piratpartiet, det enda partiet med liberal politik på dagordningen.

Det är dock upp till var och en som enskild individ att avgöra vad man vill och inte vill engagera sig i.

Jag skulle kunna tänka mig att kryssa i dig Lars-Erick. Farmor Gun behöver stöd. :-)

Jag tror dock att anledningen till att några inte ställer upp är att makten och härligheten kommer att berusa och korrummpera deras omdöme fort.

Då är det bättre att stå utanför, för att kunna påtala det. Det är vad jag kommer att göra.

Vi människor är som vi är, och därför borde vi organisera våra samhällen därefter. Redan de antika grekerna diskuterade maktens berusning, men gjorde inget åt det.

Det är aldrig försen att lära om. Någon gång borde vi lära oss läxan. :-)

Tor sa...

"Ska man önsketänka en sådan lista så skulle jag gärna där även se t ex även Hans Lindblad och Olle Wästberg. Senior-folkpartister och fd riksdagsmän, som i mångt och mycket delar pp´s åsikter. Och det finns nog fler..."

Hans Lindblad hade gärna fått sitta i riksdagen när de beslutade om FRA-lagen. Jag brukar ofta återkomma till hans gästinlägg på din blogg om att söka mandat för sin politik. Jag menar, hur "regeringsdugligt" är det egentligen att införa genomgripande förändringar av maktförhållandena mellan statsmakten och medborgarna utan att söka väljarnas stöd först? Det där med att söka mandat är verkligen en idé som behöver återupplivas bland våra förtroendevalda.

maloki sa...

En del av de personerna han listar är ju personer som verkligen övervägde att kandidera, men slutligen bestämde sig för att inte göra det. De är alla väldigt kapabla personer, och att vilja ha kapabla personer på väldigt tryckande positioner så som Riksdagslistor och som ledamöter är inget fel i sig.
Jag tror inte att någon tar illa upp över den listan alls. Utan snarare håller med, på i alla fall 70% av listan ;)

Lars-Erick Forsgren sa...

Björn. Betr Camilla så är det möjligt att hon också har åsikter som inte till 100% stämmer med pp´s (eller mina), men nog ligger de nära. Och så ska väl pp ha högt i taket betr spec det som inte pp har åsikter om...
Betr Annika B håller jag helt med. Och med en lista på 12-15 pers så blir det mer utrymme...

Dennis och Tor. Jag instämmer helt. Och att makt korrumperar är ngt som liberalismen ständigt varnar för.

Maloki. Precis, det enda "allvarliga" felet med Björns lista är ju att den är en önskelista, dvs med personer som inte är tillgänglia, men som skulle platsa.