18 januari 2010

Preliminära pirater

Resultatet av piratpartiets provval har publicerats. Med reservation för att smärre (?) ändringar kan ske.

Min spontana reaktion.
En lustifikation är att pp på amerikanskt vis kallar provvalet för primärväl...

Listorna innehåller förfärligt många namn som jag inte känner till. Detta trots ivrigt bloggande och koll av andras bloggar, inte minst i frågor som har beröring med pp:s frågor.
Det blir därför ett tufft jobb för pp och flera högt placerade kandidater att göra sig kända utanför partiets inre krets.
Samtidigt så saknar jag flera kandidater, och ser en del kandidater väldigt lågt placerade utifrån min uppfattning, men också att givetvis finns flera utomordentliga kandidater. Detta även på den lista som skulle vara aktuell för mig, dvs "norr".
Jag kan dock tänka mig en del "lustiga" kommentarer inte bara här uppe över att miljöpartiets förra språkrör, Anders Nordin, som också satt en period i Piteå kommunfullmäktige, står på fjärde plats på "Lista Norr" som fattar Norrbottens och Västerbottens län.

En taktisk-politisk tanke, som jag får, är hur jag ska göra (om jag nu ska rösta på pp) för att garantera bästa möjliga personval ur min synpunkt, eftersom det är högst troligt att den jag i första hand vill kryssa kommer in redan via valet i Stockholm. Dvs jag måste då grunna ut vilket andra-, tredje- eller fjärdeval jag vill göra. Alltså om jag "riskerar" att en-två-tre förstaval ändå kommer in.

Om nu pp klarar 4%-spärren.

3 kommentarer:

Anders F sa...

Asså, du kan glömma det, vi klarar aldrig spärren, serru. Fast om vi gjorde det och SD också kommer in då kan vi ju liksom liera oss med dom för då slår vi ju två flugor i en smäll; blir kvitt både FRA och invandrarna. Om vi sedan röstar tillsammans med alliansen vilket jag förutsätter att vi gör så blir vi ju även kvitt sjuka och handikappade. Bingo!

Lars-Erick Forsgren sa...

Även denna kommentar av Anders F gissar jag är avsedd som ironi.

Men jag vill påpeka för Anders att pp´s officiella företrädare, vilket du knappast kan vara, har uttryckt mer el mindre starkt avståndstagande från sd. Förmodligen eftersom sd dels är positivt till FRA och negativt till en human flyktingpolitik.

F.ö. kommer knappast Alliansen ens med stöd av pp kunna nå en majoritet i riksdagen om dagens opinionssiffror i övrigt står sig...

Dennis Nilsson sa...

Som en av de medlemmar som varit med sedan början så är PP framgångsrikt ifall PP:s politik går hem i stugorna, debatteras på arbetsplatserna och slutligen uppmärksammas och verkställes av de andra partierna, och övriga beslutsfattare i samhället.

För det behöver man inte ens vara med i Riksdagen.

Om den politiken inte går hem just nu så kommer den att göra det efter det eventuella stålbadet som världen kan komma i, ifall vi människor inte nyttjar vår intelligens och förstånd efter bästa förmåga.

Förmodligen måste vi människor stå på stupkanten, redo att trilla ned, för att ta oss i kragen.

Få inspiration genom att beskåda dessa videos med science-fiction-författaren Isaac Asimov, "Threats to Humanity" och "The Answer for Humanity". Kloka ord som vi i bästa fall tar till oss.

http://www.youtube.com/watch?v=LO0sCs8jI4k