12 augusti 2008

Vart tog Creeper vägen?

Igår installerade jag Creeper på denna blogg. Ett litet program som kollar vilka myndigheter som kollar vad, t ex på min blogg. Igår funkade det bra. Men i dag är länkandet till Creeper borta utan att jag gjort något.
Vad har hänt? Är det något "vanligt" internetfel?
Är det FRA som inte gillar att jag försöker kolla vad de kollar?
Jag såg ju igår diverse konstigheter med Creepers hjälp. T ex att olika myndigheter, som Försäkringskassan och Skatteverket, går in och kollar diverse "lustiga" bloggar som knappast kan vara intressanta för dem.
Eller kan det vara anställda på dessa myndigheter som sitter och nöjesgooglar på arbetstid?
Eller är det Ryssland som ställer till trassel pga kriget mot Georgien?
Eller vad? Någon som vet?

Dock, jag undrar om FRA genom allmän signalspaning fastnar i detta nät. Creeper söker ju på namngivna myndigheter och bloggar. FRA scannar (ska scanna, efter lagens ikraftträdande, hm...) av allt som passerar en server i utlandet (vilket ju det mesta gör), inte bara vissa specifiserade adresser.
- - -
En halvtimme efter det att ovanstående skrevs hittar jag på google uppgifter om att Creeper haft svårigheter tidigare. Nu kan jag inte få upp deras egen hemsida. Hur lång tid tar det för dem att komma ut och igång igen?
Det pågår tydligen en kamp mellan "vissa myndigheter" och det fria ordet. Även tekniskt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Här är länken till "creepers" pappan(?)Kolla med honom eller någon annan bloggare som har det, de är hjälpsamma!

http://pawal.blipp.com/visualisering/fin-creeper-grafik

Lars-Erick Forsgren sa...

Tack. Igår gick det inte (för mig) att nå Creeper den vägen heller. Men idag funkar Creeper, så jag får väl se vad som händer senare.

Lars-Erick Forsgren sa...

Hm, idag verkar det vara mera labilt med Creeper igen. Var borta en tid, men till och från tillbaka.