31 augusti 2008

FRA; hur når vi ut med informationen

Dags att reflektera skriver Mark Klamberg på sin blogg idag (31 aug). (http://klamberg.blogspot.com/2008/08/tid-fr-reflektion.html) Det är inte utan att han har rätt. Så mycket har kommit fram nu att det är dags att systematisera och sortera alla intryck. (Vilket f ö den gode Mark också redan gjort med skriverierna på hans egen blogg! Tack!)

En av de saker som alltmer plågar mig är att det verkar som att all kunskap som vi inhämtat och alla analyser av problematiken kring FRA, FRA-lagen och underrättelseverksamhet versus den personliga integriteten visserligen är väl spridd inom den i och för sig stora och aktiva bloggarvärlden, men jag tycker inte mig kunna se att det når ut till någon större andel av de aktiva politikerna, med några få undantag.
Visst förekommer det en massa FRA-artiklar i riksmedia, även om de ofta drunknar i kändisjournalistiken, men i lokalpressen är det mest notiser som tas in. Teve tycks inte heller riktigt ha insett denna frågas sprängkraft än, även om de kanske så smått vaknar till.

Når bloggandet verkligen ut som vi önskar att det borde göra? Är gammelmedia (press, radio-TV) överflödiga? Nej, det tror jag inte. Vi måste alltså fundera på hur vi ska nå ut bättre. Jag gissar att innan frågan förts ut mera effektivt även i papperstidningar och gamla etermedia så struntar många politiker i vad vi skriver på bloggarna.

När våra farhågor över FRA-lagens konsekvenser sprids så att insändarredaktionerna översvämmas av upprörda inlägg och när folk börjar kontakta ”sina” politiker och fråga varför de röstat ja, då blir det omöjligt för riksdagsledamöterna att undvika att ompröva sitt ställningstagande.

Då kommer också alltfler att fundera över hur demokratin fungerar eller inte funderar. Kanske kan vi då få en pånyttfödelse av demokratin, där det inte går att smyga igenom känsliga frågor utan debatt. Men bara om vi når ut, även utanför bloggandet!

2 kommentarer:

Nedslag sa...

Hej såg att du kommenterat hos Mark och jag är enig med dig att debatten spretar för mycket just nu.

Jag kommenterade så här hos Mark.

Jag skickade en enkel fråga till FRAs avdelning frågor och svar för några veckor sedan. Anledningen var att jag blev bestört över att det verkade som om bara FRA kramare fick bjudas på kaffe och ta del av Lovöns vackra natur.

Frågan har diarenr 400:4074/08. Här är svaret.:

FRA tar ofta emot besök från politiker, tjänstemän och massmedia.

FRA har både bjudit in och haft besök av politiker som uttryckt sig vara mot signalspaningslagen.

Varför dessa inbjudningar eller besök inte uppmärksammats i media är svårt för FRA att svara på.

Vänlig hälsning XXXXXXXX

Jag lämnar inte ut namnet här utan skickar ett mail till Mark på den som besvarat mitt mail eftersom jag inte accepterar att det idkas "skallgång" på personalen som arbetar inom FRA. (det förekom i juni då lagen antogs)

Hur du /ni hanterar denna info vet jag inte men jag föreslår att en ny hearing via tv mediet iscensätts och med en kunnig moderator. Janne Josefsson hackade sönder debattprogrammet sist.

Det är viktigt att de som är kritiker och tekniskt insatta och de juridiskt kunniga får ställa frågor då först då kan vi kanske skönja motiven bakom att denna lag ska antas i dess nuvarande form Och bemöta det därifrån. Kanske Pär Ström kunde vara moderator?

De vänligaste hälsningar
Tindra-Annette Broström
Sunne/tindra66

Lars-Erick Forsgren sa...

Tack för det Tindra.
Ja, betr besök hos FRA så verkar det inte vara intressant att FRA-lagens kritiker även varit där. Kanske för att de inte tycker sig ha fått ut så mycket? Kanske var de "för kritiska".
Och numera har väl FRA-kramarna dämpat sin entusiasm över att redovisa sina besök också, allt hallaluja-körandet blev ju till slut ganska komiskt.

Och så igen, vi måste alla bli bättre på att försöka nå ut till "gammelmedia" också. På de sätt som passar oss.