07 augusti 2008

Piteborna gäspade åt sd

Sverigedemokraterna är på turné i norr. I Umeå och Luleå blev det bråk och motprotester. Det är precis vad sd vill. Då kan de spela martyrer. Likadant var det i Piteå när de var där för några år sedan.
Men årets besök i Piteå gick lugnt till. Poliserna uppges ha varit fler än åskådarna, som inkluderade några unga från andra partier. Inget skrik och bråk. Trist för sverigedemokraterna.
Piteborna gäspade åt dem.

Att bli nonchalerade är det värsta sd vet. Men saklig debatt, som avslöjar det unkna i deras politik är ett bra sätt att bemöta dem. För några martyrer har de aldrig varit.
Ett genomförande av deras politik skulle däremot skapa många martyrer.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, Sd förtjänar att gäspas åt. Du har rätt i att de - i likhet med hardcorenazister och "kristen" fundamentalisthöger - gärna utmålar sig som offer, förföljda och som martyrer för sanningen. Så låt dem hållas. Diskutera med dem. Gäspa åt intoleransen!

Lars-Erick Forsgren sa...

Gäspa är i vart fall bättre än att applådera.
Sd kollar ju ständigt upp vad som sägs o skrivs om dem, för att söka tillfällen att plocka fram martyrglorian.
Men sen är det ju också så, att mycket av deras "argument "är så enfaldiga att de knappt förtjänar debatt. Men bemötande, förstås.
Ett problem är ju att de helst håller till i buskarna.
Och de är ju inte främmande för intensiv förföljelse av de som misshagar dem...

Anonym sa...

Åh... Visste inte att Sd inte är främmande för att förfölja de som misshagar dem. Jag trodde, i min enfald, att detta var något som deras kusiner inom nazi-rörelsen (och antagonisterna i extremvänster-rörelsen) ägnade sig åt. Nazisterna tycker att Sd är mesiga förrädare, btw.

Kanske man ska igorera partiet Sd och istället diskutera mänskliga rättigheter med deras väljare och potentiella väljare?

http://www.oberoendesocialliberal.blogspot.com/

Lars-Erick Forsgren sa...

Ja, gränserna mellan olika extremrörelser är flytande. Men av egen erfarenhet så vet jag att även sd o sd-anhängare använder ett hätskt språk emot motståndare, vilket i sin tur kan trigga andra medlöpare.
Sådant kan löpa vidare till andra på den ytterkanten (precis som den kan göra på den andra kanten). Och det finns ju webbsidor o bloggar som spyr hat över allt och alla.
Och det är svårt att undvika även om man "bara" diskuterar t ex mänskliga rättigheter etc. De finns alltid ngn som reagerar surt. Mkt surt. Men så funkar ju demokratin.

Anonym sa...

Jo, jag har varit inne på diverse sidor (både höger och vänster). Det är så att man ryggar tillbaka för för hatet som väller ut från dem. Det som slår mig är att det inte är några dumskallar som man har att göra med. Särskilt vissa nazi-sidor har skribenter som verkligen kan skriva och formulera sig. De ger dessutom ett (i vissa frågor) påläst intryck. Sen är åsikterna, konspirationsteorierna och hatet fruktansvärt... dumt...


Jag tänkte kanske mest för min egen del. Jag känner folk som skulle kunna vara potentiella Sd-väljare. Men jag har märkt att det är svårt att prata om t ex invandringspolitik, utan att bli stämplad som en besservisser och stödjperson till det så förhatliga politiska etablissemanget.

Lars-Erick Forsgren sa...

Nog finns det en del välformulerade och i viss mån intelligenta skribenter hos extremerna både till höger och vänster. Men jag tycker nog det är påfallande många som verkar helt intelligensbefriade. Som helt är uppfyllda av ett tämligen oartikulerat hat till "de andra".

Så är vi på frågan om politikerföraktet. Där hade GefleDagblad i måndags en ledare, inte kollat den på internet än, bara fått den i manus. Och Bloggen Bent i min länklista har en text idag på det temat.
Jag gillar inte ordet förakt, men misstro finns och är berättigat. Och troligen en stor anledning till bl a SDs opinionsmässiga framgångar.