22 november 2010

Fp´s eventuella framtid, med el utan liberalism?

I Liberal Debatt analyserar den fd bitr partisekreteraren Lennart Nordfors folkpartiets skadade varumärke. I långa stycken har han rätt, om än han uttrycker sig väldigt hovsamt i sin kritik av vad som förevarit. Jag rekommenderar dock artikeln till läsning.

Samtidigt vill jag skicka med min åsikt att partiledningen sannerligen har ett ansvar för det skadade varumärket. Det är partiledningen som ger signalerna... både till partiets företrädare och till den större allmänheten.

Dessutom glömmer (?) Nordfors den största fadäsen som fp gjort under mandatperioden 2006-10. Dvs fp´s katastrofala handläggning av och inställning till frågorna om personlig integritet, rättssäkerhet och närliggande medborgeliga rättigheter. Symboliserat av t ex FRA-lagen, Ipred, kisstesterna av barn, hur datalagringsdirektivet blir en övervakningslag och annat i samma stil. Förbuden, batongerna och överhetsperspektivet i st för att stå på den lilla människans sida.

Ytterligare missgrepp, sett ur ett socialliberalt perspektiv, har dessutom förekommit både före 2006 och därefter utäver detta.

2 kommentarer:

Gun Svensson sa...

En underbar bild, som gör att man glömmer läsa vad du skrivit. Men det var väl något om liberalism, antar jag :)

Lars-Erick Forsgren sa...

Jo farmor. Men det verkar vara svårt att beskära den på ett vettigt sätt så den inte tar all plats. Jag måste leta någon annan bild.
Och ja, texten handlar om liberalism, eller rättare sagt, bristen på liberalism där den borde finnas.