02 februari 2010

FRA-kritiska Birgitta blev EU-minister!

Ja, det blev Birgitta Ohlsson som utnämndes som ny EU-minister! Ett något oväntat val, eftersom det i förhandssnacket (bl a i DN) framkommit att partiledningen inte var helt lycklig över att hon var en av de främsta motståndarna till FRA-lagen, och även i övrigt visat stor självständighet.

Men Jan Björklund bet huvudet av skammen och godtog henne, och till och med lovordade henne starkt vid presskonferensen. Och föregrep frågarna genom att hävda att hennes höga integritet var en fördel hos hennes, trots hennes kritik av FRA-lagen och av honom själv i den frågan. Det är svårt att bedöma om det berömmet kom från hjärtat eller av att hon både inom partiet - och troligen även av Reinfeldt - ansågs som den bästa kandidaten.
Jag måste dock medge att min respekt för Jan Bj, som i sig är rätt låg, steg någon grad i och med detta.

Birgitta Ohlsson är 34 år, gift med Mark Klamberg, och har trots sin ungdom lång politiskt erfarenhet med stark betoning på socialliberala värden. Bland bloggare är kanske mest känt hennes kritik av regeringens FRA-lagsförslag och möjligen också att hon är en framträdande feminist. Hon har en stark betoning på just utrikespolitik, bistånd, frihetsfrågor, demokrati, mänskliga rättigheter, internationalism.

Hennes egna prioriteringar som EU-minister ligger i linje med detta. EU som ett medel för demokrati och frihet, det är det grundläggande. Hon exemplifierade med problemområden som romernas och de homosexuellas ställning, liksom att det förekommer sexslaveri i Europa.
Hon vill dessutom betona att EU skall arbeta för kunskap och klimatfrågorna.

Hennes engagemang för demokrati, frihet och mänskliga rättigheter bör rimligen ligga i linje med mycket av det t ex piratpartiet anser. Som politiker vet hon att politik innebär att diskutera för att övertyga men också att ofta kompromissa. Men det är ingen tvekan om att hon med kraft kommer att hävda sina övertygelser som EU-minister.

9 kommentarer:

Johan Westerholm sa...

Lars-Erick

Och därmed bär hon numera regeringens solidariska ansvar för all integritetskränkande lagstiftning.

Regeringen Reinfeldt tystade med detta en av de få borgerliga kritiska rösterna.

Grattis.....

Johan

Johan Westerholm sa...

Lars Erick

Tidigare kommentar förstärks av de första intervjuerna. I tidigare profilfrågor hänvisar hon nu till ansvariga ministrar.

Grattis.....

Johan

Lars-Erick Forsgren sa...

Men Johan då, det var en oväntat magsur kommentar. Formellt blir hon ju solidariskt ansvarig, dock ej retroaktivt. Och att hon är aningen försiktig i att klampa in på andra ministrars områden nu genast, det är ju naturligt.
Men jag har svårt att se att det går att få tyst på Birgitta om hon är engagerad i en fråga som hon anser sköts illa.

Andra sossar än du är mera positiva, t ex Fredrik Pettersson, http://www.fredrikpettersson.nu/antligen-en-socialliberal-bland-batongliberalerna/

Att tex Tokmoderaten är kritisk har jag lättare att förstå.

Johan Westerholm sa...

Lars Erick

Jag har släkt och goda vänner som arbetar i RK. Jag vågar påstå att det är exakt som jag beskriver det, jag anser att du är naiv i din tro att det går att vara försiktig på den nivån.

Minns FRA-lagen och matchen mellan JuD och FöD. Starkast vinner och resten skall hålla tyst.

Jag beklagar att den borgerliga rösten är svagare med dagen.

mvh

Johan

Tokmoderaten sa...

:-D

Jag lägger just nu sura mökar i hela datakaamaren på grund av denna erbarmeliga näbbgädda...

Lars-Erick Forsgren sa...

Johan, gissar att du med RK menar regeringskansliet inte röda korset...
OK, naiv kanske, men vill ju tro på att det goda ska segra.
Dessutom, Birgitta är STARK och den "näbbgäddan" (enl Tokmoderaten) lär nog inte knipa käft.

Johan Westerholm sa...

Lars Erick

Jag ska inte ta ifrån dig din tro. Men vi andra jobbar vidare, och med en trovärdig röst fattigare i opinionsbildningen så lär det inte bli lättare.

Birgitta kommer inte kunna fortsätta med det arbetet oavsrett vad du tror. Hon har nu nya och mäktigare och högre prioriterade motståndare som statsministerns statssekreterare, Försvarspolitiska rådet, FöD etc.

Och eftersom hon ingår i regeringens kollektiv kan hon inte springa till riksdagen och få stöd från de olika riksdagsgrupperna i sina frågor. Det skulle innebära att hon är illojal mot sin statsminister.

Det är så det fungerar. Like it or not. Jag måste förhålla mig till realiteter på den politiska kartan, inte drömmar och tro. Det är resultatet som räknas.

mvh

Johan

Lars-Erick Forsgren sa...

Johan.
Det var ju skönt du inte vill ta ifrån mig min tro på människan och det goda.
Trots allt tror jag att de som kalkylerat som du menar tillvaron ser ut, de ska få lite problem.

Och jag tillhör, oavsett hur det går, de som går vidare i kampen. Så länge min hjärna är någorlunda intakt och orken finns.

Johan Westerholm sa...

llars Erick

Jag blev lite brydd över din naiva inställning till hur regeringen fungerar.

Jag har forskat lite, och är det en sak som är ställt utom allt tvivel är att Birgitta nu ska företräda regeringens politik. Fullt ut, alla fattade beslut under denna mandatperiod skall hon nu försvara. Jan B var övertydlig på detta.

Vi kommer naturligtvis pressa på i debatter och annat och fråga oss var hon står nu.

Vårdnadsbidraget är en, regeringens havererade jämställdhetspolitik är en annan där Jan Björklund personligen har sagt att den inte är prioriterad.

Nej, med detta grepp så försvann den kanske viktigaste socialliberala rösten från den allmänna debatten. Och det gäller även FRA.

Och det hålrummet kommer andra, såsom (MP), göra allt för att fylla.

Så var det med det

mvh

Johan