20 april 2009

Parasiterna och girigheten

Igår hade DN en signerad ledare av Peter Wolodarski. Den uppmärksammades igår av flera alerta bloggare. Idag ser jag att även fp i Eslöv gm Daniel Rohdin reagerat.
http://fpeslov.blogspot.com/2009/04/parasiternas-paradis.html

När jag såg rubriken så var min omedelbara tanke att nu skriver DN om de parasiterande direktörerna i upphovsrättsindustrin. Men det tog inte en hundradels sekund att inse att så bra var det inte. Det var ju Wolodarski som skrivit. Jag kan bara säga att han är en stor besvikelse, åtminstone för den som fortfarande närt en förhoppning att DN på ledarplats skulle hävda liberala principer om rättssäkerhet, integritet och liknande.

Jag behöver inte orda mycket mera om detta. Läs ovanstående länk, där uttrycks i stort sett samma tankar jag har om DN-Wolodarski.
Ändå är jag lite förvånad och framför allt djupt besviken att en politisk journalist med påstådda rötter i liberalismen så totalt anammat ett ekonomistiskt tänkande på den yttrandefrihetsfrämjande kanal som internet är. Om han vore en förstelnad, konservativ ekonom skulle jag förstå det, men inte som liberal politisk opinionsbildare.

Men ändå använder DN internet för att ge spridning åt sina produkter. Ja, jag skriver produkter, då i vart fall Wolodarski tydligen betraktar sina skriverier och tidningar som produkter. Inte som den tredje statsmakten, den som ska granska makthavare och som ska stå på medborgarnas sida...

Men nej, jag länkar inte till DN. Varför ge den gratis reklam? Och DN/Wolodarski betraktar ju t ex även Google som parasiterande på t ex pressen. Detta Google, som underlättar för gemene man att på internet hitta eventuellt intressanta artiklar i pressen.

DN vill, om nu Wolodarski ska ses som dess banérförare, att nyheter och information bara ska presenteras silade genom deras (och ev andra gammelmedias) filter, att alla annonser ska kanaliseras till gammelmedia. Allt annat är parasiterande. Basta.
Internet är av ondo, om det inte gör som Wolodarski och hans gelikar säger.
Det går rysningar genom kroppen när jag ser detta.

Andra som skrivit bra om denna nya DN-fadäs är t ex Mårtensson, vars länk just nu inte går att öppna på min allt nyckfullare dator, men er funkar nog bättre. Han skrev igår. http://martenssonsmeningar.blogspot.com/, scrolla ner.

Scaber Nestor:
http://scabernestor.blogg.se/2009/april/google-blir-verkligen-nasta-offer-for-upphovs.html

Fridholm http://fridholm.net/ Sagor från livbåten, scrolla ner.

Det finns säkert fler, som just min dator inte låter mig hitta.

Det utmärkande för de som nu angriper internet, fildelning, rättssäkerhet och integritet är girigheten. Liksom frånvaron av att sätta in frågorna i ett sammanhang med mänskliga rättigheter och demokratins framtid.

1 kommentar:

cnab sa...

Har sagt upp DN efter nästan 30 år som prenumerant m a a tidningens rabia motstånd till ett fritt Internet och att ha lämnat tidigare liberala värderingar. Gråkappan, sa Strindberg om DN och han hade rätt.