08 december 2008

Avskärmade politiker bäddar för (o)demokratiskt kaos

Vilken regering kan vi få efter valet? Vilken vill vi ha?

Ja, inte vill jag en period till med samma allians som nu. Och det sannerligen inte "bara" pga FRA-debaclet och den stundande IPRED1-katastrofen... Den har sprungit för mycket ifrån de värden de stått för, och i stället hamnat i en känslokall förvaltning där teknokrater och byråkrater bestämmer.

Men inte är sossarna något faktiskt alternativ heller. Med eller utan mp och v. De unga? Var hamnar de? Tja....

Jag hoppas på ett uppvaknade hos partierna i god tid FÖRE valet. Annars blir det en baksmälla på valnatten. Efter ett val med helt oförutsägbart resultat.
Men jag har inga stora förhoppningar.

Lågkonjunktur. Depression. Massarbetslöshet. Inflation. Politikerförakt. Avgrund mellan politiker och väljare. Röstskolk. sd och pp till riksdagen.

Egen majoritet lär piratpartiet inte få. De skrämmer bort tänkbara vuxna väljare med sitt löjliga namn. Men de hoppas på en vågmästarställning för att kunna ställ kraven om frihet och integritet. De klassiska liberala kraven... De krav som de gamla partierna borde stå upp för och inte bara med ord.


Alltså, om ett halvår eller så:
FRA-lagarnas konsekvenser går upp för folk.
IPRED sprider sitt sjuka gift. Det kan bli som det tidiga 30-talet i Tyskand, där de gamla partierna var oförmögna inse läget. Bäddade för nazisterna.
Jag bävar och våndas, dagens politiker saknar både insikter och handlingsförmåga.
De avlyssnar istället misstänksamt sina invånare och skapar ett samhälle där mäktiga mediaföretag får agera privatpolis för att utöva utpressning mot vanligt folk.

De skapar ett samhälle med girighet, misstro och misstänksamhet och sprider en känsla av vanmakt.
Det är en farlig väg. När ska de inse att det är fel väg?

Demokrati måste byggas i gemenskap för frihet, rätt, rättvisa och trygghet.

Dagens politik är precis tvärtom.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Förr så ansågs en kompromiss som ett nödvändigt ont, idag är det så inrotat i riksdagen att det ska kompromissas om precis allt.

Vilket leder till att lagar som för 10 år sedan var otänkbara numera är snarare regel än undantag.

Anonym sa...

Tjenare L-E; vad tusan sitter Du därborta på Filippinerna och administrerar Din blogg, istället för att dricka Kulafu, umgås med "släkten" och ligga på beachen? Ta en dyktur bland korallreven istället, så kan Du sitta framför datorn när Du kommer hem.., för här är minus 20 grader nu! Själv firar jag att koalitionen äntligen är i hamn, trots gjorda försakanden. När vi väl har bytt regering så skall Du se att FRA såväl som IPRED flyger all världens väg. Den här regeringen sitter ju i den amerikanska kapitalismens knä. Dessutom kommer vi att få en regering med större medkänsla. När Du kommer hem kanske jag har fått igång min egen blogg och då förväntar jag mig att Du kommenterar. Ha det bra och hälsa familjen... Peter & Ivy

Anonym sa...

Nästa parti kommer inte gå ur Eu.
Kommer inte hoppa ur lissabonavtalet.
Komme rinte riva ipred.
Kommer inte riva Fra kabelspaning.
Kommer inte riva Rfid iden.

Lita inte på någon av dessa partier som inte lovar att göra det fhurerns reinfeldt ställt till med ogjort.


RIKSDAG = JÄVLA TEATER.

cnab sa...

Bättre ett parti med löjligt namn och bra politik än ett parti med bra namn och löjlig politik.

Lars-Erick Forsgren sa...

ja Scaber N, hur ska vi göra för att väcka partierna innan det är för sent?

Peter W. Som du vet tror jag inte ett jota på vare sig sossarna o inte på er koalition.. När det kommer till kritan blir det möjligen mera kosmetika, men inget mera betr FRA.
Betr IPRED vet ju inte soss vad de ska tycka. Monomental okunnighet verkar det som, inget lovande tecken precis.
Och medkänsla, pyttsan! Snack bara. Det var ju soss & co som började nedmonteringen. Sorry.

ALLA partier behöver en rejäl smäll för att väckas... bara det inte blir för sent!

Lars-Erick Forsgren sa...

Mike. du s1kriver lite märkligt, men jag släpper igenom det denna ggn också.

Jag antar att du menar nästa riksdag eller regering när du skriver parti. Om du får rätt vet ingen.
vi måste hoppas å arbeta för förändring.
Som du ser av mina inlägg har jag ingen större tilltro till något av rixdagspartierna idag....
Men vi måste få dem att vakna.

Lars-Erick Forsgren sa...

CNAB. så kan man tycka, men det ska ju nå nog med väljare också.
Och de flesta vill, trots allt inte rösta på ngt som låter som ett kämt, å som inte har ngra idéer om försvar, trygghet, skola, vård etc etc.