Till viss förvåning så märker jag att jag har oväntade reaktioner betr ett par av mina mera ”röda” bloggarkollegors senaste inlägg.
Den ene, Johan Westerholm, brukar jag för det mesta hålla med. Inte bara betr FRA och IPRED.
Den andre, Jinge, har visserligen ungefär samma uppfattning som jag i dessa frågor, men annars är skillnaderna ofta stora i våra resp uppfattningar.
Men nu gäller det Volvo och statens eventuella ansvar.
Johans välskrivna inlägg
http://mitt-i-steget.blogspot.com/2008/12/samhllet-som-den-yttersta-garanten.html
landar i att staten har ansvar för att rädda Volvo personvagnar. Liksom det förväntas ske betr Ford i USA. Han hänvisar till skrämmande alternativkostnader om så inte sker, och nämner att Carnegie räddats.
Jag tror dock att det vore ett farligt prejudikat. Att staten går in och räddar banker känns också fel. Men det är ju för kundernas skull och för att finanssystemet ska fungera. Inte för bankernas egen skull.
Att ge storföretag rätten att riskfritt få göra fel produkter, att ge en livboj om de inte klarar konkurrensen, det är helt galet. Ingen menar att alla företag ska räddas från konkurs av staten. Att rädda stora företag ger fel signaler. Även till dessas högavlönade direktörer.
Däremot har staten ett ansvar för de drabbade anställda som råkar i arbetslöshet. Men det är en helt annan sak. Och där verkar inte regeringen inse vad det innebär, jfr t ex A-kassereglerna.
Den vanligen så röde Jinge hamnar dock på min linje.
http://jinge.se/natur/vanstersympatisorer-maste-anvanda-huvudet.htm
Han framhåller att vänstersympatisörer måste använda huvudet. Vi lever i en demokrati, inte i Nordkorea. Påpekar att indiska Tata snart är här med sin 20.000 kronorsbil. Att i Asien är man snabba i att anpassa sig till marknaden. Då kan vi inte pumpa in skattepengar i tröga strukturer utan framtid. Inte fixar Volvo en el-bil med 60 mils räckvidd på en laddning till januari.
Som Johan påpekar är ett aktiebolags skyldighet att ge vinst. Inte att visa samhällsansvar. Vilket i och för sig vore trevligt, men det kan bara ske om det ger vinst.
Men Jinge påpekar att nu får aktieägarna stå för den risk de tagit, dvs att förlora sin insats. Det tillhör marknadsekonomins villkor. Den kostnaden ska inte skattebetalarna stå för.
F.ö. så anser jag att FRA-lagarna ska rivas upp.
Jag vill inte att min integritet ska kränkas, inte heller att jag dessutom ska stå för notan för denna kränkning.
Jag är en man i mogen ålder med brett samhällsintresse på socialliberal grund. Därtill mycket musikintresserad. Det är främst samhällsintresset som dokumenteras här, enstaka notiser av privat eller allmän karaktär kan förekomma. I likhet med Lord Acton (brittisk liberal på 1800-talet) anser jag att: ”Makt verkar korrumperande, och absolut makt korrumperar absolut. Stora män är nästan alltid dåliga män. Det finns ingen värre irrlära än att ämbetet helgar dess innehavare.”
03 december 2008
Staten, Volvo, Tata och ... FRA
Etiketter:
debatt,
FRA,
integritet,
politik,
skattebetalare,
Tata,
Volvo
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
6 kommentarer:
Njae... men vad jag anser är att staten måste signalera tydligt vart man ska gå.
Det finns stimulanser att ge som inte innebär ett ägande. Jag ser ogärna en upprepning av (s) misstag med Svenska Varv. Det finns möjligheter att stimulera teknikutveckling och ett aggresivt användande av riksgälden.
Men, det är det här jag gillar. En spänst i debatten.
I Stockholm är det blött. Och kallt........
Ja, det gäller att vara realist! Titta på hur varvsindustrin sköttes..
Man vinner ibland inget på konstgjord andning.
Däremot måste det såklart finnas starka sociala skyddsnät att ramla mot i samhället. Frågan är som du säger: hur starka är dessa nu?
Hej! Såg att du skrev i ett tidigare inlägg tt du kollat din bloggstatestik. Hur gör man? Har ingen aning om hur man kollar det. Jätte tacksam om du hjälper mig!/ Sara
Johan.
Visst,snabb spänstig debatt gillar jag med. Men min dator här hämmar mig :(
Hur kan staten veta ngt?
Politikr vet per definition inget... Mkt åsikter men föga insikter.
Ev insikt då oftast i ett stuprör...
Svensk teknikutveckling gm staten.. låter välmenande, men funkar det? Idag tror jag inte det. Medan bidragbyråkrater tänker har utvecklingen gått vidare...
Josef. Just det. Ju mer jag tar del av dina tankar, ju mer ser jag att du tänker som en vidsynt socialliberal.
Lilla Sara. Kul att du hittat min blogg.
Finns massor av statistikräknare. Jag har f.n. 2 varianter, en räknare Geoconter, den med de snurrande globen. Den räknar bara unika besökare, inte dina egna och bara en gång per dag och besökare.
Klicka på globen och du kommer att se var i världen de befinner sig som läser min blogg just då.
Men där kan du söka dig till deras homesajt också, så du kan installera räknaren hos dig själv..
Experimentera dig fram.
Längre ner i min vänsterspalt hittar du Feedjit. Genom att klicka på sista raden där kan du hämta hem den för att installera.
Feedjit räknar inte, men visar varifrån de senaste tio besökarna kommer. Hur de hittat bloggen o om de sökt en speciell text eller letat via sökord.
Klickar du på watch in realtime får du upp en längre oh utförligare lista över de senaste, säg 40-50 besöken. Det kan vara kul att se.
@Johan W
(s) misstag med Svenska Varv?
Jag var inte så gammal då men hade för mig att det var en borgerlig regering då Svenska Varv bildades och Öresundsvarvet och Eriksberg lades ned? Sedan var det väl regeringen Palme som drog in statliga stöden till varvsnäringen?
Jag kan ju minnas fel dock.
Skicka en kommentar