07 februari 2011

Bloggaretiketter enl politometern

För sådär tre veckor sedan kollade jag politometerns topplistor för olika partibeteckningar och fann en del intressanta skiften i detta.

Nu har jag kollat igen, och ser åtminstone en ändring som får mig att hicka till... HAX, känd både som piratpartist och ytterst nyliberal bloggare hade förra gången etiketten liberaldemokrat (L), nu är han tillbaka med beteckningen (pp) dvs piratpartist. Var (L) ett tillfälligt "felsteg", eller vill eller får han inte vara med i (L)?

Nå, vilken orsaken än må vara så kändes det fel med Hax hos (L). Hax har ju aldrig dolt sin nyliberala uppfattning. Och (L) har ju i vart fall sagt sig inte vilja kantra åt nyliberalism (eller om man ska beteckna det som neoconservatism). Detta sagt utan värdering.

Däremot ska det bli intressant att se vart (L) slutligt (?) hamnar politiskt. Den utåt officiella visionen har ju varit en liberal "medelväg", ibland kallad socialliberal, plus ett par-tre profilfrågor som skarpt skulle skilja ut det från de partier som finns idag, vilken ideologi de än säger sig företräda. Samtidigt har jag förstått att det är (eller har varit?) skarpa åsiktsskillnader bland de aktiva (fd aktiva?) om vilken väg de ska gå, både betr innehåll och interndemokratiskt.

Betr politometern kan jag också konstatera att t ex s-bloggaren Mitt-i-steget, som ofta legat väldigt högt både totalt och som s-bloggare droppat rejält vad gäller "inflytande". Det kan dock ha mycket tillfälliga orsaker. Själv ligger jag "inflytandemässigt" tämligen konstant på femte plats bland "Övriga". På totallistan svänger det mera. Var nere på ca 94 plats ett tag, men låg vid senaste koll på plats 73. En el två veckor med sparsammare bloggande kan medföra att man tappar många placeringar, men med lite mera aktivitet och några tursamma länkningar så kryper man upp igen.

2 kommentarer:

Sargoth sa...

Den gode Hax skrev ett inlägg på temat när han fick nys om sin identitetskris. Helt okynnes.

Politometern har btw en kul bugg som drabbar random människor lite då och då. Vissa veckor tappar ett antal bloggare något tusental placeringar eller så, av obskyr anledning. Jag kallar den "memento mori"-buggen - en påminnelse om att även den mest länkade av bloggare var en nykomling en gång i tiden.

De får gärna fixa't något år, men den är smått sympatisk i sin demokratiskhet. Ingen kommer undan. ;)

Lars-Erick Forsgren sa...

Ja, jag har i o f sig gissat att Hax kommenterat detta, men inte hittat den texten. Tack för den länken. Och, ja. Jag har oxå liknat ut för ngt slags bugg (minst) en ggn, tappade från plats 50 totalt ett par hundra platser. Men veckan efter var det sig likt igen.
Och betr Hax så verkar etiketten inte bekymra. Som han skrev så är han i o f sig Libertian (dvs mkt långt till "höger" som "liberal") men oxå pp-are. Och (L) har ju tagit pp:s program vad gäller integritet och internetfrågor, dessutom finns ju de som är med i både pp och (L).
Personligen känner jag, som socialliberal, sympati med både pp och (L) (så långt jag känner till det) - men inte nog mkt för att vilja ha deras etiketter.
Vi får se vart de hamnar.