14 februari 2011

Lästips för frusna svenskar

Jag har skrivit om el-priserna några gångersenare tid. Vintern är fortfarande mycket bister (runt minus 30 grader där jag bor) så jag gissar att det är fler än jag som fryser. Även inomhus. Och ändå fasar för el-räkningarna.

Därför vill jag ge ett rykande (!) aktuellt lästips igen. Det är sajten E24, som gör en svidande vidräkning med elbolagen och deras svinaktigt höga vinster, hur de döljer dem, hur de svenska priserna nu ligger i topp, trots att de tidigare varit klart lägre än i övriga Europa. Artikeln visar också hur de "svenska" bolagen slösar bort en stor del av sina inkomster (som alltså kunde vara ÄNNU större) genom dåliga affärer utomlands.

Jag gissade i en tidigare artikel att el-priset, med rätt vidtagna åtgärder, borde kunna halveras. E24-artikeln visar att jag nog var alltför försiktig, el-notan borde vara mycket, mycket lägre än så.

Nu säger kanske någon att värmen ingår i hyran. Men tro inte att du kommer undan ändå, hyran kommer att höjas. Och hushållselen blir givetvis dyrare, om än det då rör sig om hundralappar i månaden i stället för tusenlappar extra.
Har du annan uppvärmning är el? Grattis, fastän då har du investerat rätt ordentligt i andra lösningar. Det var alltså inte gratis, men grattis om du hade råd med det. Indirekt så lär du dock ändå drabbas av de höga elpriserna. Genom högra produktionskostnader etc och en allmänt höjd prisnivå. Ingen kommer undan.

De som vinner är staten, som genom höga el-priser (moms och el-skatter) tar in extra miljarder som vi inte alltid tänker på som skatter. Och så får staten genom sitt ägarskap också en stor utdelning i Vattenfall. Övriga vinnare är finska Fortum och tyska Eon. Samt deras VD-ar och andra chefer med feta bonusar. Bonusar, trots att de gör dåliga affärer utanför Sverige.

En av de tunga orsakerna till de höga priserna är givetvis de tre storas oligopol. De konkurrerar ju inte utan håller gemensamt upp priserna.

När ska politikerna inse att vi inte tolererar detta? Vi, som inte har höga löner, vi som sparar el så vi fryser och ändå har skamlöst höga räkningar att betala.

7 kommentarer:

Björn Felten sa...

Det är allt tur för De Tre Bröderna, att ni norrlänningar är så sävliga.

Det är ju er vattenkraft, som genererar mångmiljardvinsterna, som sedan hamnar i Råcksta, Esbo och Düsseldorf.

Revoltera! Återta kontrollen över era naturtillgångar!

Vattenkrafts-elen kostar omkring fem öre per kWh att producera, inklusive alla omkostnader och investeringar. Det är vad ni där uppe skall betala (om ni väljer det). Den el som blir över kan ni ju sedan sälja söderut till "marknadsmässiga" priser.

Ring mig när det är klart, så flyttar vi upp till vårt hus i Harads. :)

Lars-Erick Forsgren sa...

Ja Björn. Visst är det tur för Bonus-bröderna!
Frågan är hur man ska revoltera.

Kostar vattenkraften hela 5 öre att produsera? OK, inkl investeringarna då... och vi ska ju inte bygga ut fler älvar. Så det är bara underhåll nu då eftersom anläggningarna måste vara avskrivna vid det här laget...

Sitter här och fryser. Måste värma händerna nu.

Björn Felten sa...

Underhåll, distribution (inklusive alla nätkostnader), löner och så vidare.

Men visst är kraftverken avskrivna för länge sedan -- av svenska folket.

Vad gäller mer utbyggnad: tja, varför inte? Hur mycket är det värt att behålla några orörda forsar bara för att 08-or som bara har sett dem på vykort, skall ha möjlighet att åka upp och titta på dem? Spela in det på video och lägg upp på Vimeo, vet jag. :)

Vad ni skall göra? Tja, börja med att uppmana era "landsmän" som sitter där och sköter verken, att stänga av dem helt och hållet en månad.

Dra egna kablar från dem. Varför skall alla ni, som bor inom några mil från Lule älv med flera, vara med och betala nätavgifter för att skicka strömmen över hela landet?

Om ni fick rå om era egna naturresurser (skog, malm, vattenkraft) så skulle det baske mig inte behövas några Robin Hoodskatter eller andra allmosor, ni skulle bli rikare än det värsta arabemirat. Skatt? Nädå, behövs inte, inkomsterna från naturresurserna räcker mer än väl.

Mer än väl till såväl skola, vård och omsorg som exempelvis investeringsstöd för alla företag som vill starta upp i det nya skatteparadiset Norrland.

Kom igen nu, Lars-Erick! Skall vi utropa dig till president över republiken Norrland på stört? Får jag bli finansminister? :)

Lars-Erick Forsgren sa...

Björn! OK, nog kan jag ta på mig att bli president för Norrland. På livstid förstås... ;) Jag menar, det är ju en begränsad tid. Även om jag skulle uppnå Mubaraks ålder så hinner jag ju inte sitta lika länga som han gjort...
OK; du får bli finansminister, bara du inte glömmer att underordna dig Statschefen, dvs mig.
Jag vill nog, trots att jag är norrlänning, behålla de flesta av de outbyggda forsarna. Men ngn liten mindre värdefull kanske vi kan hitta. Även om det verkar smått girigt med tanke på allt som redan är utbyggt.

Och jo, nätavgifterna verkar överflödiga, det är ju söderöver som näten havererar vid första "storm". Säg att vi reducerar dem häruppe med 90%, så blir det inte helt tomt på kistbotten.

Och Du, skicka din blogg kring detta till Piteå-Tidningen! Här vid Piteälva gör vi det själva, sjunger ju Ronny Eriksson och Eskefeurat.

Björn Felten sa...

Det där med att skicka till Piteå-Tidningen låter som en strålande idé. Om inte annat så skulle nog Zandra ganska snart få höra talas om det -- om hon inte rent av läser det själv.

Och tack för puffarna på fejjan och på dn blogg!

Du vet väl förresten var Ronny Eriksson är född...? :)

Lars-Erick Forsgren sa...

Björn, jag ser fram emot PT:s publicering av din debattartikel, du mentale norrlänning.
Det är klart att Zandra läser det. Om inte annat så har de väl PT på mottagningen el så frågar ngn kollega henne om den där Björn med samma efternamn är ngn släkt.

Ronny, är inte säker, men kanske var det Harads... ? Men han räknas ju som riktig Pitebo sedan lång tid. Vilket är rätt unikt för en som inte är barnfödd här.

Björn Felten sa...

Kom att tänka på det här när jag kollade lite gammalt på min dator.

http://eljaco.se/blog/?p=217

Fungerar din blogg fortfarande?