23 mars 2010

Dåligt, uselt, Politometern!

Politometern säger sig vilja spegla den politiska debatten.

Men hoppsan då, det gör den ju inte alls! Den exkluderar alla oberoende politiska bloggare!

Alla vi som inte vill ha en partistämpel på oss, vi får inte vara med. Hur mycket vi än diskuterar och analyserar det politiska skeendet. Hur mycket vi diskuterar med bloggare som har partistämpel. Nej, vi sorteras bort, som om vi inte fanns!

Politometern visar bara partiernas bloggare, oj, så inskränkt och oliberalt! (Fy skäms Martina Lind, men du är ju folkpartist, och en sådan behöver ju inte vara liberal och för en fri och öppen debatt, tydligen.)

En inkonsekvens är också att pappersmedia, de får vara med, trots att det förekommer olika märkliga beteckningar på pressen idag, där de i vart fall försöker påskina att de är "oberoende" på ett eller annat sätt.

Märkligt är också att det finns en lista på liberala bloggar, men uppenbarligen måste man vara partimedlem (eller låtsas vara det) för att komma med i den listan. Jag ser åtminstone en där som själv sagt att han gått ur partiet.

Jag har försökt registrera mig, men nej det går inte, jag måste ange parti. I dagens läge finns ingen partifålla som passar mig. Och jag vill inte utge mig för att vara t ex folkpartist eller piratpartist när jag inte är det.
Men liberal är jag, stolt liberal rebell. Oberoende av parti, böjer mig inte för någon partipiska och är inte beredd att vara en propagandamaskin för åsikter jag inte delar.

Jag är inte ensam, flera kända och skarpa bloggare har inte partibeteckning, har lämnat sitt gamla parti eller skriver oberoende. Vad sägs om Scaber Nestor? Svensk Myndighetskontroll?
Är inte de politiska bloggare?

(Jag vill nämna att jag försökt få med en kommentar om detta på Politometern, men den förefaller inte komma in. Jag har också redan för några månader mailat Martina Lind, men inte fått något svar. Utan partibok är jag ointressant... )

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Lars-Erick!

Som jag skrivit på min blogg håller jag på att bygga ut Politometern så att även bloggare utan partitillhörighet ska kunna vara med. Det arbetet tar en hel del tid och kräver en del tekniska ändringar, men är på G. Jag försöker svara på alla mail, men jag kan ha missat något när jag var i afrika en månad och hade dålig uppkoppling och ont om tid. I så fall ber jag om ursäkt.

Vänliga Hälsningar Martina

Lars-Erick Forsgren sa...

Martina. Jag är inte långsint, så om du bättrar dig så är du förlåten. Jag kollade din blogg för någon månad sedan, då stod inget om en ev utbyggnad. Idag kollade jag inte din egna blogg, men på politometern stod inget heller och min inloggning nekades pga utebliven partimärkning. Nu ska jag kolla om du tog in min kommentar på politometern.