11 februari 2010

Swift away

Kommissionens förslag att tillmötesgå USA betr Swift-avtalet röstades bort med kraft av europaparlamentet. Det tycker jag är bra.
Inte för att jag orkat följa frågan, men min magkänsla säger mig att det var feltänkt. Fel ur integritetssynpunkt alltså. Verkar ha varit samma upplägg som FRA-lagen. Generell scanning av allt och i efterhand inlagda lite "integritetsgarantier", som ingen trodde på.

Piratpartiet jublar, givetvis. Men det var en stor samverkan med liberaler och sossar också, samt diverse avhoppade konservativa. Kolla gärna hur den svenska liberala partigruppen reagerar:
http://ceciliawikstrom.blogspot.com/2010/02/jordskredsseger-for-liberalerna-i-ep.html

Än en gång kan jag konstatera att i mångt och mycket är de svenska liberalerna i EU är mycket mera liberala än de "liberaler" som verkar under namnet folkpartiet i Sverige.

Men frågan har ju inte helt fallit ändå, tyvärr. Så håll er vakna, ni som redan läst in er på frågan.

Inga kommentarer: