05 februari 2010

Libyen, Ewa Björling och Telub.

Gissa om jag blev glad när jag läste Gun Svenssons (= Farmor Gun (pp)) debattartikel tillsammans med Mikael Nilsson (även han piratpartist) i AB igår! Artikeln handlade om hur Sverige genom ett statligt bolag exporterar övervakningsutrustning till diktaturens Libyen, ett ämne som även jag skrev om tidigare igår.

Senare på kvällen hörde jag i teve en av mina favoriter när det gäller humanitet och mänskliga rättigheter, Thomas Hammarberg, en gång i tiden fpu-ordförande, därefter bl a engagerad på höga poster inom Rädda Barnen och Amnesty och numera Europarådets kommissionär för mänskliga rättigheter, uttala sig i emot denna märkliga export.

FarmorGun påminner om att detta tyvärr inte är en enskild händelse. Regeringen har redan tidigare genom FRA exporterat svensk signalspaningsteknik till diktaturregimen i Saudiarabien, och halvstatliga TeliaSonera bistår med massavlyssning av medborgarna i länder som Vitryssland och Azerbajdzjan.

Jag påminde i mitt förra inlägg även om den s.k. Telubaffären. Läs gärna länken till Wikipedia om detta. Det intressanta är att även där var det ett statligt bolag som var inblandat i affärer med Libyen. Och detta med regeringens medverkan! Även då var det en "borgerlig" regering där Karin Söder (c) var utrikesminister, Staffan Burenstam Linder (handelsminister) och Eric Krönmark (försvarsminister). Av riksdagen prickades statsrådet Burenstam Linder för sin handläggning. Statsråden Söder och Krönmark undgick prickning då Vänsterpartiets ledamöter oväntat beslöt sig för att inte rösta för prickning i deras fall.

Den främste kritikern av regeringen var fp-riksdagsmannen Olle Wästberg. Han gick alltså emot sin egen regering, vilket borde inspirera dagens alliansriksdagsledamöter att fatta mod och se till att dagens affär stoppas. Givetvis bör åtminstone Ewa Björling, handelsminister (m) prickas av KU! Alternativt tvingas avgå!

Telubaffären ägde rum för cirka 30 år sedan, men det finns lärdomar att dra av den. Det blev, tack vare Olle Wästberg, inte bara en kortvarig mediauppmärksamhet, utan en riksdagsfråga, en granskning av KU och en speciell utredning, tillsatt av regeringen! Och Expressen var på alerten.
Och verksamheten, dvs Telubs utbildning av Libyer i teleteknik, fick avbrytas!

En beklämmande sak i dagens fråga, det är hur det i AB-kommentarerna poppar upp märkliga uttalanden av mer eller mindre rasistisk natur. Som om libyska flyktingar och andra från Afrika inte skulle vara människor värda respekt och integritet. Dessutom finns där aningslösa (?) kommentarer i stil med att det är bra om libyens diktaturregim kan plocka upp flyktingarna och rädda dem från drunkning... som om det är att rädda flyktingarna som regimen vill.

De flyr ju undan förtryck. Sättet att rädda dem är ju att införa demokrati och bättre levnadsförhållanden, inte att stödja förtryckarregimer!

6 kommentarer:

Lars-Erick Forsgren sa...

Ett tillägg. Efter Telubaffären infördes "Lex Telub"...
Sätter sig regeringen över den?
Eller har de hittat ngt kryphål i den?
Det vore något för t ex ngn riksdagsledamot att kolla upp, och agera i!

Anonym sa...

Regeringen har redan tidigare genom FRA exporterat svensk signalspaningsteknik till diktaturregimen i Saudiarabien

Nu blev jag nyfiken, det här är någonting jag missat. Om det är sant är det anmärkningsvärt på flera sätt. Skulle du kunna länka till en källa?

Anonym sa...

Aha, nu ser jag att det omnämns i Guns och Mikaels debattartikel. Frågan borde alltså riktas till dem.

Lars-Erick Forsgren sa...

Per S.
Visst, ställ frågan dit. Dock tycker jag mig ha sett (hört?) uppgiften någonstans tidigare också, utan att minnas den direkta källan.

Luisa sa...

Hej Lars-Erik,

jag arbetade på Telub 1979-1985.
Jag skulle undervisa Libyer i Växjö
men efter en gång, vägrade och sedan sökte andra jobb.
Jag var enda kvinna med denna utbildning.
Vill fråga dig om något annat.Vet du om våra pensioner från Telub.
Vilket verk använde Telub? Varken SPV eller Alecta ver något.
MVH
Luisa Simberg

Lars-Erick Forsgren sa...

Hej Luisa. Tyvärr måste jag medge att jag inte har en aning betr dina frågor pensioner från Telub. Möjligen kan Olle Wästberg veta ngt betr vilka som använde Telub, eller ge ngt tips.