12 februari 2010

Apropå polisverksamhet... (komplettering) Uppdat.

Stötte på en intressant historia om hur den grå vardagen kan se ut i vårt land. I vart fall för yngre (?) och i lite större (?) städer. Det är Mary (MMM) som har en länk, som du kan följa här.

Jag ska inte föregripa vad som där står och visas. Men det handlar om en värld som åtminstone jag knappast befinner mig i till vardags numera, pga ålder och geografisk belägenhet. Kanske dock en och annan yngre läsare kan känna igen sig, datanörd eller inte. Det handlar en person som blir vittne till hur civilklädda poliser utsätter ungdomar för något misstänkt, han fotar poliserna vilka då blir helt galna. Läs själv.

Min kommentar blir att det faktiskt kan ha varit civilklädda poliser. Vad annars? Visst, de flesta poliser blir man vänligt bemött av. Samtidigt måste jag tillstå att, i den mån man alls stöter på poliser, som inte sitter i sina bilar, så är det en och annan som man inte skulle vilja ha något otalt med, som man inte vill diskutera med. Helt enkelt eftersom de ser ut som smågangsters själva, om än med uniform. Uppblåsta muskelbyggare med tuff, obehaglig attityd. Det man hoppas är att det bara är en ytlig attityd, att de i själva verket ser sig som de allmänhetens tjänare som de skall vara.

Man vill ju inte döma hunden efter håren. Men det länkade exemplet (Marys) tycks visa att dessa poliser gör just det, dömer efter utseende. Och de blir våldsamt störda när deras beteende ifrågasätts, om så bara genom att de fotograferas.

Jag minns Osmo Vallo-fallet. Och ett liknade fall nyligen.
Minns också att Hans Lindblad, den pensionerade fp-riksdagsmannen, skrev om detta i en av sina FRA-artiklar på min blogg (hösten 2008). Han skrev att kameraövervakning kunde vara bra för att filma polisers övergrepp på oskyldiga medborgare.
Att alla poliser inte vill bli fotade är uppenbart. Problemet med övervakningskameror är ju att filmerna kan komma på avvägar. Ex-vis att de kan "komma bort" hos polisen om den visar något som de inte vill visa.

Man blir mörkrädd. Polisen ska inte se sig som en överhet som kan behandla oss hur som helst. Polisen ska faktiskt hjälpa och skydda medborgarna. Det är därför som de har laglig rätt att tillgripa våld. Inte emot oss, utan för oss. Som alla vet finns det åtskilliga exempel på att det är något som saknas hos en del poliser idag betr denna insikt.

Komplettering. Jag har, som synes, lagt in länken till den åberopade artikeln av Hans Lindblad. Läs den också.
För att ytterligare komplettera bilden, här ännu en länk från 2008, om hur svensk polis förvanskar bevis. En DN-artikel.

Uppdatering 8 tim senare. Ser nu att DN har en artikel om detta också: "Polisen trakasserar debattör". Har tidigare kollat flera ggr om AB el Expressen skulle ta upp det, men inget hittat där.

3 kommentarer:

Regimkritiker sa...

Nu har tydligen den svenska polisen kopierat metoderna från UK. Protesterna i England har varit kraftiga:
Här är vad frihetskämparna åstadkommit:
http://photographernotaterrorist.org/
http://www.demotix.com/news/228848/mass-photographer-gathering-trafalgar-square

Jag hoppas att alla nu går in för att massivt visa att vi inte tänker böja oss för polisens krav att få utföra sina ingripanden utan att bli fotograferade. Jag uppmanar alla att ta sina största telezoomar och gå ut på stan och ta bilder på poliser så fort de visar sig. Helst på ett så provokativt sätt som möjligt.

pop sa...

Lars-Erick, jag delar inte ditt förtroende för polisen. Tyvärr tror jag att en alltför stor del (men inte en majoritet så klart) av kåren utgörs av stöddiga översittartyper, varav de yngre dessutom stundom pumpar sig med anabola.

Man ska inte utgå från att det är ett ungdomsfenomen att hamna i handgemäng med konstapel batong. Härom året misshandlades ju en pensionär (som, det ska sägas, uppträdde ordentligt stöddigt) av två poliser på en bensinstation i Botkyrka. Inte hjälpe kameraövervakningen heller eftersom rätten ansåg att man inte säkert kunde veta vad som hände hela tiden. Kameran tog ju bara bilder var tredje sekund! Så den film som för oss vanliga människor visade två stora starka konstaplar som misshandlar en äldre man blev för det svenska rättsväsendet en möjlighet att vad som helst kunde hända mellan filmrutorna. Allt i den heliga kårandans namn, som omfattar mer än själva poliskåren. Allmänheten uppmanas inte att försöka med samma argument, det fungerar bara för poliser skulle jag tro.

Lars-Erick Forsgren sa...

Regimkritiker.
Tja, att provocera är kanske inte så smart. Vissa poliser verkar ju vara alltför lättretade...
Men, visst, fota gärna om det verkar finnas minsta risk att bevis bör finnas.

Pop. Skrev väl inte precis att jag har stort förtroende för polisen. Men jag vill ju gärna att de ska funka rätt, för medborgarnas skydd. Inte tvärtom. Tror också att det är en viss skillnad beroende på var man bor, är troligen bättre på mindre orter och där det inte bara än nykläckta ungspolingar som ska spela tuffa.

Minns jag rätt så var det misshandeln vid en bensinstation i Botkyrka som Hans Lindblad tänkte på när han skrev artikeln.