04 februari 2010

Grattis till Farmor Gun, en sån där hemsk bloggare...

En del människor, främst då vissa byråkrater och politiker som inte gillar debatt och att bli ifrågasatta, har en motvilja emot internet och inte minst då emot de politiska bloggarna. De är ju så svåra att styra och kontrollera.

Men jag säger, tack och lov att vi har internet och bloggandet, vilken stimulans för den fria debatten, och därmed för demokratin!

Nu har en av mina favoritbloggare, FarmorGun i Norrtälje, dvs Gun Svensson, gått sta och vunnit Stora Bloggpriset i klassen politiska bloggare. Ett mycket riktigt val. Det är väl sådär 1,5 år sedan jag först stötte på hennes blogg och jag insåg genast att här har vi en skärpt kvinna som har ett starkt engagemang för demokratiska värden.

(Fotot av Gun Svensson, FarmorGun, hämtat från bloggen MinaModerataKarameller. Det är inte ofta jag sätter in bilder i denna blogg, men nu är det högst motiverat.)

Dessutom är Gun Svensson ett ypperligt exempel på att internet och bloggande inte är något förbehållet unga osnutna datornördar, utan faktiskt är ett medel där mogna människor i alla åldrar kan föra en viktig diskussion om väsentliga frågor.
Det som fick fart på FarmorGuns bloggande var debatten 2008 om FRA-lagen. Hon, liksom många andra, väcktes av den debatten om de många hot som hotar den privata integriteten, rättssäkerheten och närliggande områden. Hot som kommer från både övervakningsgalna politiker, byråkrater och även av delar av det näringsliv som ser internet som en försäljningskanal, som de ska styra, och inte som ett kommunikationsmedel för vanliga medborgare.
Idag är hon medlem i piratpartiet - och dessutom riksdagskandidat. Jag ser hennes kandidatur som en garanti för att piratpartiet står stadigt för de demokratiska värden, som hos andra partier kraftigt urholkats under senare år. Och Gun Svensson är ingen duvunge i politiska sammanhang heller.
Grattis FarmorGun!

2 kommentarer:

Gun Svensson sa...

Tack Lars-Erik! Du fick mig att börja gråta glädjetårar - tack för att du, som den goda människa du är, ser mig i mitt friska öga. Har som alla andra fel och brister och trivs därför i sällskap där mina bästa sidor får näring. Något som jag tror gäller för alla människor, men det hindrar inte att jag kan vara kritisk när jag tycker att det behövs. Tack för att du alltid varit en god sparringpartner!!!

Lars-Erick Forsgren sa...

Gun! Visst, vi har alla brister och till och med sämre sidor. Men det viktiga är att låta de bättre sidorna väga över. Det finns nog mycket ondska i världen, så det gäller att jobba på så mycket man orkar för att bekämpa den.
Och det gör du.

Det är ju sannerligen inget fel i att vara kritisk när man är det för att uppnå något som är gott för mänskligheten.