Detta är en uppföljning av min bloggpost om köpta röster etc, se denna länk. Jag diskuterade där bl a "fenomenet" Mediaplanet, som megafon för opinionsbildning och vem som är ansvarig utgivare för denna annonstidning, vilken bl a går som bilaga till SvD.
Jag fick från Mediaplanet först uppgiften att de var ansvariga, men nu kom en något förändrad version, som jag vill delge er:
"Ansvarig utgivare är distributionskanalen, alltså i detta fall SVD. Därför måste vi alltid säkerställa att ämnet vi vill skriva om är okej för SVD. Tematidningen måste också godkännas av SVD innan den går i tryck. ... Vi har inte fått uppgifter om att vi uttryckligen måste ange SVD i redaktionsrutan som ansvarig utgivare, det räcker med distributionskanal och tryckeriet. "
Detta är intressant. SvD och dess ansvarige utgivare Lena K Samuelsson, är alltså ansvarig för hela annonsbilagan, producerad av Mediaplanet, inklusive den textreklam som dess "artiklar" utgör. Därigenom blir indirekt (?) SvD ansvarigt för artiklar som de facto är skattebetald opinionsbildning för, i detta fall, myndigheter. För artiklar som bekostas av myndighetens annonser.
Jag menar att detta därmed är ett trovärdighetsproblem för Svd.
Jag är en man i mogen ålder med brett samhällsintresse på socialliberal grund. Därtill mycket musikintresserad. Det är främst samhällsintresset som dokumenteras här, enstaka notiser av privat eller allmän karaktär kan förekomma. I likhet med Lord Acton (brittisk liberal på 1800-talet) anser jag att: ”Makt verkar korrumperande, och absolut makt korrumperar absolut. Stora män är nästan alltid dåliga män. Det finns ingen värre irrlära än att ämbetet helgar dess innehavare.”
22 februari 2010
Om Mediaplanet och ansvaret för dess opinionsbildning
Etiketter:
Mediaplanet,
opinionsbildning,
politik,
SvD,
trovärdighet
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Manuell trackback:
Pirataktivism - No. 1: Varumärkesattack
Skicka en kommentar