09 oktober 2010

Titta vi flyger - och sjunger!

Under en dag då jag mest kollat runt på internet, bloggar och facebook, och på seriösa sidor hittar mest elände och trista tendenser så scrollar jag igenom AB:s sajt och råkar se en notis om dansande flygvärdinnor. På ett filippinskt flygbolag dessutom. Som jag flugit med.

Jo, det verkade trevlig enl ett dryga två minuter YouTube-klipp på en blogg. Det är på Cebu Pacific som flygvärdinnorna gjorde genomgången av säkerhetsbestämmelserna till en sång- och dansuppvisning till ett par poplåtar. Kul och fräscht och oskyldigt. Allt påpassligt filmat av en passagerare. Klippet sprids nu över världen och både flygbolaget och de filippinska turistmyndigheterna myser över uppmärksamheten.

Visst finns det kommentarer att en genomgång av detta slag bör ske med mera allvar. Men säg inte det. Kanske uppmärksamheten blir bättre genom denna presentation? Numera brukar jag, och många andra, gäspa oss igenom detta samtidigt som jag bläddrar igenom en tidning eller ordnar med handbagaget. Och nog har det kommit sura kommentarer från folk som menar att detta är sexism och allmänt förnedrande. Det tror jag inte de filippinska flygvärdinnorna tycker. De gillar att dansa och sjunga! Och uppträda. Ser inget förnedrande i det.

Däremot skulle jag inte gilla om det vore långa karokeshower under flygturerna. Alla vill inte sjunga, i vart fall inte alla som inte är filippinare eller filippinskor... Och på längre turer vill man kunna koppla av, slumra lite eller läsa i en bok. Inte störas av icke-vald tämligen högljudd underhållning av folk som sjunger hellre än bra...

Inga kommentarer: