18 december 2009

Det sprack för Saab, uppdat.

Jodå, jag har haft en Saab en gång i tiden, en Saab V4. Den tjänade bra under några år, men fick till slut bytas ut mot en Volvo. Nu är sagan slut för Saab, och Volvos framtid är också osäker.

I dag kom beskedet att GM inte tycker att Spyker var den köpare de önskat. Det blir nedläggning i stället. Visst hade det varit glädjande om Saab hade kunnar fortsätta. Men när bilarna inte säljs så måste något extra till. Nog kände jag viss tvekan redan med Koenigsegg, en sportbilstillverkare med något oklar uppbackning. När de så drog sig ur har det nog mest varit önsketänkare från inblandade parter. Holländska Spiker, ännu en liten sportbilstillverkare med ännu mera oklara finansiärer. Eller rättare sagt, de kända bakgrundsfigurerna ingav i vart fall mig inget förtroende. Gissningsvis hade EIB liknande tvivel. Det har ju också spekulerats i att de faktiska ägarna till Spyker, dvs främst den ryska bankiren, främst var ute efter lånet från EIB. Vad vet jag.

Visst är det sorgligt. Men att staten skulle gå in som bilfabrikör ser jag som uteslutet. Nu gäller det att räddas vad som räddas kan, för de anställda och betr den tekniska kompetens som Saab har.

Uppdatering. Läser div kommentarer i DN. Blir helt förbluffad att Lars Ohly där uttrycker sig på ett balanserat och rent ut sagt förnuftigt sätt. Det var inte precis igår som jag kunnat instämma med hr Ohly. Detta medan Peter Eriksson (mp) svamlar på om att staten missat att få en långsiktig ägare till Saab. Koenigsegg, Spyker och deras finansiärer-ägare? Hoppsan, Peter!

Inga kommentarer: