16 december 2009

Kommentarsregler

På förekommen anledning har jag skrivit en liten "programförklaring" i vänsterkolumnen om vilka regler jag har för publicering av kommentarer på denna blogg.

Eftersom detta är min blogg förbehåller jag mig rätten att avgöra om kommentarer ska publiceras. Jag gillar debatt, men ser helst att den dels håller sig till ämnet och inte öser ur sig personangrepp, dels håller en hyfsad ton i övrigt. Anonyma kommentarer tillåts (även om jag helst ser att kommentarer skrivs under ett namn eller en signatur) om de håller sig inom ramen för god ton samt håller sig till ämnet i den post som kommentaren gäller. Det är givetvis upp till var och en att diskutera på det sätt den vill, men här på min blogg prioriterar jag en saklig debatt - högröstade megafoner som inte vill diskutera utan bara propagera får finna andra fora, t ex en egen blogg.

Detta är en blogg som till största delen omfattar politiska kommentarer, i övrigt smärre personliga (men sällan utpräglat privata) funderingar. Diskussion ser jag som en viktig ingrediens i ett gott samhälle. Jag skiljer dock på meningsfull diskussion och på propaganda.

Jag har avvisat ytterst få kommentarer hittills, men det finns en gräns. Rena dumheter, osakligheter, personangrepp (på mig eller andra) eller ett oförskämt språkbruk, det är sådant som får hållas på andra platser. Det kan i undantagsfall innebära att en i övrigt hyfsad kommentar avvisas om den även brister ut i personangrepp och otidigheter.

Inga kommentarer: