10 juli 2008

Hata inflationen!

Nu kommer alltfler nyhetsinslag om inflationen. Jag tycker nog mig ha märkt den ett bra tag. Inte bara pga skyhögt bensinpris och saftigt höjt pris på osten. Jag frågar mig vad det är som ligger stilla i pris, då inflationstakten bara (sic!) sägs vara 4,3% just nu. I och för sig en våldsam ökning sett bara på ett års sikt.
När jag går i butiken verkar det mesta jag handlar (och det är de billigast möjliga alternativen!) ha stigit med 40-50% på ett år. Ofta mycket mera och bara på någon månad. Billiga varor försvinner och ersätts av dyrare. Spannmålsprodukter och mejeriprodukter började ju klättra uppåt mer än marginellt redan ifjol, nu rusar de upp. Riset ökar i de risberoende delarna av vår värld med 60-80%, men även här hemma stiger det - och än mer (+ 120% på det jag kan köpa). Exemplen kan mångfaldigas.

Och energipriset (elen), förutom bensinen, sticker upp i skyn. Spannmål bränns upp för att ge etanol, medan livsmedelspriserna stiger så hundratals miljoner inte har råd att köpa mat.

Det verkar som att allt fler handlare och producenter nu passar på att ta för sig, i skydd av inflationsförväntningarna! Vart tog konkurrensen vägen?

Samtidigt som inkomsterna ökar ytterst blygsamt, eller som i mitt fall, står stilla.
Allt medan strejkbenägenheten ökar, vilket naturligtvis eldar på inflationsbrasan.

Detta visar det riktiga i att vi måste hata inflationen. Vanligt folk kan inte kompensera sig för en inflation i galopp. Inflation innebär ökande klyftor i samhället och därmed ökad oro - som ger grogrund för populistiska och odemokratiska rörelser.
Riksbanker och regeringar måste agera med kraft för att stoppa inflationen. Några av grundorsakerna är ju bolånekrisen i USA och de pga spekulation uppblåsta oljepriserna.

Inga kommentarer: