06 juli 2008

Mobilprat farligare än sprit

OK, jag erkänner, jag är ingen mobil-fan. Kära hustrun har i och för sig tvingat på mig en mobiltelefon sedan någon tid, men jag älskar den inte. Mobilen alltså. Jag glömmer ofta att slå på den. Tycker jag kan leva utan att alltid vara anträffbar, i vart fall om jag ändå är med familjen. Normalt sett behöver vi ingen mobil när vi är inom syn- och hörhåll för varandra. Även om det kan vara kul att ha en liten enkel kamera inbyggd i pratmojängen. Men digitalkameran tar bättre bilder.

Ändå, jag vill inte undanhålla mina läsare att en dansk undersökning säger att mobilprat när man kör bil är farligare än att ha tagit tre supar. Man kör sämre när man använder mobilen. Självklart. Undvik mobilprat, och kör inte heller med sprit i kroppen.
Med sprit; kör inte alls. Om du absolut måste prata i mobilen, stanna bilen först!

Inga kommentarer: