11 juni 2009

Valfilm

I min tidigaste ungdom följde jag med en kompis och hans yngre bror, liksom deras far, för att se valfilm. Jag gissar att det var 1956. Trots min ungdom var jag oerhört politiskt intresserad. Följde allt som sas i radions nyhets- och valprogram, liksom i lokaltidningen (den frisinnade hälsingetidningen Ljusnan). Detta var på den tid som Erlander var sosseledare, Gunnar Hedlund ledde bondeförbundet (numera c), Jarl Hjalmarsson ledde högern (m), Bertil Ohlin var fp-ledare och Hilding Hagberg var de Moskvatrogna kommunisternas ordförande. Den sistnämnde var inte precis någon vältalare, men nog gick det fram vad han tyckte.

Valfilmen samlade mycket folk, och visningen skedde utomhus (!).

Efter visningen sa kompisens bror, men det var ju inga valar...
Näe, det var det inte. Att ord kan ha dubbla eller olika betydelser i olika sammanhang kan förvirra.

Filmen var, givetvis, i svartvitt och spelades av ett antal populära skådespelare den tiden, Elof Ahrle etc. Visade vardagliga situationer för att illustrera vad begrepp som frihet, valfrihet, integritet, rättvisa, rättssäkerhet etc betyder i konkreta situationer.

Det var en valfilm för folkpartiet, som på den tiden var liberalt. Och stort. Både väljarmässigt och betr medlemmar.

Inga kommentarer: