25 juli 2010

Vart tog Snoddastorget vägen?

Under veckans hemsökande av ungdomsplatser kollade jag som hastigast in också Bollnäs. Bodde där några år och besökte staden och mina föräldrar regelbundet även sedan jag flyttat hemifrån.

Bollnäs uppstod som en järnvägsknut. En köping som blev stad. Inte speciellt vacker, i vart fall inte i stadskärnan. Men med en gedigen liberal och frisinnad tidning, Ljusnan. Med namnet efter den vackra älven Ljusnan. Någon gång under sent 50-tal el tidigt 60-tal (?) revs en del anskrämliga träkåkar i centrum och det uppstod ett tomrum, minns jag rätt kallades det Brotorget. På ena sidan fanns (och finns!) bl a Helins bokhandel, där jag köpte läroböckerna under min läroverkstid i staden (daglig busspendling från den lilla byn Vallsta).

Nå tiden gick, Tempo etablerade sig norr om den tomma tomtplätten. Tempohuset finns kvar men härbärgerar ett rätt avskalat Åhléns.
Tiden gick än mer och Snoddas blev inte bara en rikskändis som bandyspelare och folklig sångare. Han blev ett slags varumärke för Bollnäs och stan anlade ett Snoddastorg. Med staty, och fontän och allt. Minns inte om Snoddastorget var det officiella namnet, men det fanns där. Jag skrev en gång t.o.m. en artikel om det, så det måste vara sant. Borde kanske kolla om jag har kvar artikeln i pappersformat någonstans.

När jag nu skulle titta på torget fanns det inte! Dvs, där finns än en gång en tom grus- och leryta. Vad hände? Läser så i Ljusnan, där den liberale (jo, hon kallar sig så) ledarskribenten hoppas på att några av dessa butikskedjor som befolkar alla stadskärnor, ska etablera sig där. Minns jag rätt nämnde hon HM, eller var det Kapp-Ahl? Sak samma, det märkliga var att hon fick det till att det skulle vara något slags kulturgärning om ett affärskomplex skulle bygga på "torget".

Apropå det finns i ett tämligen nytt affärshus, strax nedanför det fd Snoddastorget och intill Stadshuset, där om jag minns rätt ICA huserade en tid men där den största ytan upptas av en nattklubb! Skön motvikt är dock den välsorterade torghandeln, alla möjliga grönsaker och frukter, precis intill Stadshuset, med Bollnästranan (också kallad Maraboustorken...)

Visst är det bra med affärer i stans centrum, inte bara i utkanternas lador för lågpris- och elvaruhus. Men borde det inte finnas plats för kultur i verklig mening också? Och Snoddas var ju dessutom inte precis finkultur, utan både folklig. Och en sportsman! På den tiden dessa inte var multimiljonärer.

Som sagt, vad hände med Snoddastorget? Och vilket kulturbegrepp har Ljusnans nutida ledarskribenter?

2 kommentarer:

Kenth Lövgren sa...

Skrev om torget i min blogg den 5 juni.
Under en strålande sol avslutade vi fp-Gävleborgs valupptakt i Bollnäs.

Med det ödsliga Brotorget i bakgrunden intervjuade jag Peter Nordebo hur man hitintills satsat fem miljoner på ett torg och enbart åstadkommit en grusplan. Peter förklarade att de styrande (ej fp) planerat att göra om torget till en galleria, men att affären grusats.

Folkpartiet vill istället gör Brotorget till just ett torg. Med grönska, torghandel och caféer.

http://kenthlovgren.blogspot.com/

Lars-Erick Forsgren sa...

Bra Kent! Och varför inte ta tillbaka Snoddas till torget?