25 juli 2010

FRA-lagen är bra...

Liberati har den provocerande rubriken på ett inlägg: Varför FRA-lagen är bra för Sverige. I konsekvens med det har jag också en något provocerande rubrik på denna blänkare, för att reta er nyfikenhet.

Nå, Liberatiskribenten Helena von Schantz menar att FRA-lagen var en väckarklocka för ett folk som dessförinnan inte brytt sig om att politikerna fjärmat sig alltmer från medborgarnas intressen och åsikter.

Visst, det ligger en poäng i att FRA-lagen väckte massor av människor från deras törnrosasömn. Vilket är bra i och för sig. Men om det ska bli något bestående resultat av detta så måste faktiskt de etablerade politikerna - och partierna - dra rätt slutsatser. Att de måste LYSSNA på mebborgarna, att de måste FÖRSTÅ att demokrati betyder mer än att få “välja” mellan några till förvillelse lika gammelpartier som alla mer el mindre tappat sina ideologier. Och vars enda tydliga mål är maktsträvan, och att de inte vill bli störda av något väljarinflytande.

Jag är rädd att det kräver en rejäl smäll i valet, att Piratpartiet kommer in i riksdagen, och att det kommer i ngt slags inflytandeställning. Att Sd skulle komma in vore också en väckarklocka, frågan är om den ändå inte leder samhällsutvecklingen ännu mera fel än idag.

6 kommentarer:

Anders sa...

Sd som väckarklocka i riksdagen. Vet du vad. Jag tror det skulle gå käpprätt åt helvete då.

Se bara på ditt eget en gång fina socialliberala parti. Redan nu ropar de efter mer batonger, mer språktester och svenskhetstester...
Och KD. Och Nya Moderaterna som är helt ideologiskt befriade. Fredriks enda mål är Makt. Hans enda syfte är att ha regeringsmakt. Inget annat.

En hemsk samling - och Sd på det...

Som du vet är jag en märklig sosse. Jag står så långt ut på frihetsskalan att jag kanske ser faror överallt - närmast tolkar allt som smygfascistiska hot.

Alliansen i sin nuvarande konstellation är farlig.
_____

Och den rödgröna sidan då?
Inte riktigt lika farlig vad gäller SD och dragning mot det brunafärgade.
Däremot måste striden vad gäller integritetsfrågor fortsätta med förminskad styrka även på den kanten.

Jag vet inte hur jag ska uttrycka min ledsnad över det fallna FP och C. Två krafter jag ansett nödvändiga för ett frihetligt tänk i vår lagstiftande församling - som välbehövlig motpol när S förivrat sig i cementpolitikstänk.

Lars-Erick Forsgren sa...

Visst Anders! Jag uttryckte mig kanske en aning "balanserat" i sista meningen. Men med sd i riksdagen så är min förhoppning att chocken blir så stor att "de gamla" vaknar.
Att se riktiga och sunda människor som finns i de flesta partier skulle skärpa sig och se till demokratin återvinns igen. För att stoppa sd.

Risken är ju att endera sidan, eller båda, agerar fel ändå och kröker rygg för sd för maktens skull. Eller att blocken går ihop och vi får ett än tystare och odemokratiskt samhälle. Allt under namn av att rädda demokratin...

Dystra framtidsutsikter i sanning.

Dock vill jag hoppas på den demokratiska kraften i människornas vrede. Bara det funnes starka och goda kanaler för den.

Beelzebjörn sa...

Att de måste LYSSNA på medborgarna? Men det är ju det de vill? Dygnet runt, året om...

Lars-Erick Forsgren sa...

Belzebjörn. Jag förstår att du är ironisk.
För säkerhets skull vill jag dock klargöra att jag menar ngt annat än att avlyssna!
Lyssna för att diskutera och följa folkets vilja, inte avlyssna för att tysta och bura in!

Beelzebjörn sa...

Jo, det var ironi, för visst är det skrämmande?

De demokratiska värderingarna krymper snabbt i gammelpartiernas backspegel, PR-byråers åsikter om vad som borde sägas för att få önskad effekt är viktigare än att presentera den verkliga politiken, och intresset för offentliga samtal inriktas på att identifiera 'farliga' tankar och åsikter, eller att försvara marknadsandelar.

När det blir riktigt otäckt har jag en tendens att ta till ironi för att hålla modet uppe.

Juristen sa...

Poängen är helt riktig. FRA-lagen och debatten kring denna var det som fick mig och - gissar jag - många andra att börja med bloggandet. I denna mening var lagen nog bra för demokratin. Men likväl hade jag hellre varit utan de frihetskränkande lagar som i snabb takt har genomdrivits under de senare åren.