28 juni 2010

DN:s Niclas Ericsson svänger sig.

Häromdagen tog jag mig före att skriva direkt till DN:s ledarredaktion, Niclas Ericsson, som skrivit nedsättande om finniga dataspelande tonåringar, piratpartiet och riksdagspartiernas krypande för dessa. Mitt mail innehöll i sak detsamma som i bloggposten med rubriken "DN och piraterna", om än jag i bloggen utvecklade mitt resonemang ytterligare och gav en bakgrund.

Idag kom ett kortfattat svarsmail från hr Ericsson, DN.
Han skrev såhär:
"Min notis handlar inte om Piratpartiet, utan om pirater i en bredare bemärkelse. För dessa pirater vågar jag påstå att fildelning i allra högsta grad var en huvudfråga. Själva benämningen pirater anspelar ju på att man olagligt roffar åt sig upphovsrättsskyddat material."

Nå, hans ursprungstext på DN:s ledarsida finns i min bloggtext, kolla gärna den. Jag tycker att Niclas Ericsson svänger sig våldsamt och därför skrev jag ett svar till honom enl följande:

Ånej. Redan i första meningen skriver du Niclas om att riksdagspartierna skakar och kryper för finniga, dataspelande tonåringar. Och så pekar du ut piratpartiet direkt i andra meningen. Ingen läsare kan tolka det på något annat sätt än att du vill komma åt piratpartiet, och speciellt det också. Det framgår dessutom av att du påstår att stödet för piratpartiet viker. Krimskramset runt detta är bara menat för att understryka ditt förakt för (pp) och att med glidande resonemang pådyvla partiet åsiker som du anser de har. Men som inte är deras.

Och vilket parti kröp för dessa finniga tonåringar? Tvärtom, de som riksdagspartierna kröp för var ju upphovsrättsmaffian!

Ett ynkligt resonemang, ovärdigt DN:s historia.


Man får och kan givetvis tycka vad man vill om piratpartiet, liksom om DN. Dock menar jag att om man ogillar piratpartiet så ska man spela rent spel. Inte köra med förolämpningar, inte med nedlåtenhet, inte med osanna argument eller genom ett glidande resonemang pådyvla partiet åsikter som det påstås att andra har. DN:skribenten har dessutom helt missat att piratpartiets främsta mål är att kämpa för personlig integrietet.

Det är tydligt att en ledarskribent på DN idag kan vara hur okunnig som helst - eller får argumentera utan logik och utan underbyggda argument. Vilket intellektuellt förfall!

Inga kommentarer: