28 juni 2008

Support Choir, gospel med stor inlevelse

Öjeby kyrka firar 600 år av sin tillblivelse. Igår kväll var det stor konsert på kvällen. Hur stor förstod jag inte förrän den började. Kyrkan fullsatt - och, vilken mäktig kör! Välklingande, levande och med bred och djup repertoar av gospel av olika ålder och karaktär.
Jag har hört mängder av gospel, på skiva och in natura.
Detta var nog en av de absolut bästa framträdanden jag hört i en svensk kyrka! Ingen förkonstling, ingen påträngande frälsningsiver. Men äkta, innerligt så det kröp under huden.

Tänk att få höra Thomas A Dorseys klassiska "Precious Lord, Take My Hand" i ett så känsligt och samtidigt storslaget framförande. Tack, tack.

6 kommentarer:

Mats R sa...

TAck för dom fina orden, blev speciellt glad då det är jag som sjunger solot på Precious Lord.

Jag är själv supernöjd över konserten.

M.v.h. Mats Rutberg.

Anonym sa...

Tusen tack för de snälla orden! Välkommen att lyssna på oss igen den 19 juli i Badhusparken. Då deltar vi i gospelkväll med Magnus Bäcklund och Emma Bogren.
Hälsningar/ Sofia Eriksson, Support Choir, projektledare för gårdagens konsert.

Lars-Erick Forsgren sa...

Ja, jag gillade verkligen konserten. Praktiskt taget allt var bra eller mycket bra! Och kändes äkta.
En del gospel som sjungs av svenska grupper låter konstig, med en plastig yta som får mig att må illa. Men ni hade rätt sätt att ta tag i materialet.
"Vit" extremhöger-gospel har jag svårt för, men ni sjöng "svart" och enligt det evangelium som ordet gospel står för.
TACK, och jag ska försöka kolla in konserten i Badhusparken den 19/7. (Får väl avstå ifrån Flakasand Rock och Bluesfestival samma dag.)

Dessan sa...

Flakasandsfestivalen är en fantastisk upplevelse. Skulle gissa att vi uppträder först i Badhusparken (ca kl 19-20), så du hinner med båda. Vi tar dock inte illa upp om du missar vårt gig, det kommer förhoppningsvis fler
:~)

Wengss sa...

I loved listening to a gospel. I was touched when I was there in the church listening to the support choir.. ITS REAL!!!!!!
I heared gospel music back in my country but never heared live concert like what I saw and heared in Öjeby church.
Thanks and good bless to the choir. Job well done :-) !!!!!!

Dessan sa...

På lördag är det dags igen! Återuppförande av Joyful Noise 2/6 2012 kl 18 Hortlax kyrka!
Välkommen!! /Desirée, körledare