14 juni 2008

Storebror ser Dig!

På tisdag kommer (troligen) riksdagen att ta ett lagförslag om hemlig avlyssning av telefon-, fax- och e-mailtrafik.
FRA får då rätt att ”signalspana” på all kabeltrafik till och från landet. Det innebär att även trafik, som ex-vis e-mail, inom riket kommer att kollas, eftersom de ofta går via utlandet. Så kan jag konstatera att om t ex riksdagsledamöter kollar upp min (eller andras) blogg så fastnar de i nätet, då deras datorer går via Tyskland (enl loggen över besökare på min blogg)!
Det är mig en gåta att förslaget lagts över huvud taget. Kritiken emot det är massiv och från de tyngsta instanser, från även justitiedepartementet, från Säkerhetspolisen, från Rikspolisstyrelsen med flera. Ändå ska den trumfas igenom. Detta av en regering som består av partier som av tradition säger sig stå för individens trygghet. integritet och säkerhet och som ogillar statens kontroll över medborgarna.
Det är svårt att se någon annan orsak än att det bestämmande gänget i regeringen fått noja, fått terroristskräck så till den grad att de ser terrorister i varje buske.
För mig är det obegripligt att lagstifta om begränsningar i de medborgerliga rättigheterna som helt går emot de demokratiska ideal om frihet och integritet som är vårt samhälles fundament. Att avskaffa demokratin för att ”rädda” den är så fel det kan bli. Terroristerna kan sägas ha vunnit när demokratier tillgriper odemokratiska metoder för att bekämpa dem! Låt det inte ske!
Jag vill gärna tro att tillräckligt många inom fp, m och c vågar visa ryggrad såpass att de går emot lagen. Att ett lagförslag faller innebär ingen regeringskris. Däremot ett litet bakslag för inpiskarna, vilket bara är sunt i en demokrati!
Är min tro och förhoppning naiv?

Inga kommentarer: