08 juni 2008

Falsk reklam

Har du också blivit irriterad över att det du lockats av reklamen inte finns i butiken när du kommer dit?
Ja, jag tänkte väl det. Oj då, inte bara en gång!
Borde vi inte protestera mera över denna osunda och rent ur sagt falska reklam som sprider sig alltmer. Att de varor som slås upp stort i reklamen inte finns i butiken.
I bästa fall har varorna "tagit slut". Vilket ofta betyder att de funnits i mycket liten mängd - och att det är en medveten taktik för att locka kunder till butiken för att köpa andra, dyrare varor.
I sämsta fall finns och kommer inte varan att finnas, inte ens i ett exemplar.
- Kanske kommer det in något ex senare, kan man få till svar, när man svarar.
Numera ingår de flesta butiker i rikstäckande kedjor och reklamen är styrd centralt och i lång tid i förväg. Det motiverar dock inte att reklamen är falsk.

Slår man upp stort att en attraktiv vara finns till lågt pris, då ska den också finnas. Från första dagen som erbjudandet gäller! Och i ett antal som kan bedömas rimligt inför den anstormning som kan förutses.
Den falska reklamen bedrivs av många olika kedjor, och både när det gäller livsmedel och kapitalvaror. Jag behöver inte nämna kedjornas namn, alla vet om det. Men varför finner vi oss i de krystade ursäkterna?
Ibland får vi inte ens ursäkter, personalen säger bara frankt att de inte har varan eller att den bara kom i mycket få ex, och att det inte kommer fler. Och de försöker pracka på oss något dyrare, som "uppriktigt sagt är av bättre kvalitet".
Hm, det riktiga är nog att vinstmarginalen är större i det de försöker sälja.
Pris och kvalitet är sannerligen inte något som alltid följer varandra.

Låt oss slippa falsk reklam.

Inga kommentarer: