Läser i lokaltidningen PT (som liksom så många andra har sjunkande upplaga och lönsamhet) att det inte
blir någon Lucia i Piteå i år. Vi har svårt att hitta kandidater, meddelar
Lions. Ingen kröning i kyrkan, Lions som stått för arrangemanget i
29 år, tar en paus men försöker igen nästa år. Det har varit
svårt flera år.
Nu firas det fortfarande Lucia, i
slutna sällskap som t ex skolor, förskolor, en del företag etc, men det ”stora”
firandet har avtagit. Det var dessutom flera år sedan som Lucia
utsågs genom omröstning i tidningen, det sågs lite som en skönhetstävling, vilket inte alla gillade, även om det aktiverade
många läsare – dvs främst föräldrar och bekanta till de
tävlande flickorna.
Vad är då Lucia? Dagens riktigt unga tänker
nog mest på lussekatter och firandet i förskolan, där
Lucia lika gärna, i jämställdhetens namn var en kille, och till
slut skedde utan att föräldrarna fick delta – eftersom barnens
identitet skulle skyddas, på samma sätt som skolfotografering
blivit alltmer ifrågasatt.
De något äldre, dvs unga vuxna och
medelålders förknippar nog inte så ofta Lucia med helgonet ”Sankta”
utan fastmer med föräldrafritt firande, med öldrickande och
”legaliserad” oreda och bus, där Lucia och skönsång bara sågs som en förevändning att "fira".
De i mera mogen ålder kommer nog ihåg
”Sankta Lucia” med lite förjul-betonade sånger inklusive
Staffan Stalledräng. En och annan, och då inte minst mer åldersrika,
minns kanske något om Syrakusa och lite religiös välmening och
besök på ålderdomshem.
Vad däremot ytterst få tycks ha klart
för sig, är att Lucia, inte bara var en mörkhårig ung kvinna från
Sicilien utan att hon sågs som en martyr och helgon. Hon var stark, trotsig och
stod för det hon ansåg rätt. Hon levde på 300-talet, ville inte
bli bortgift med tvång, hon ville stå för sitt eget val, ville
inte underkasta sig. Hon bröt sin förlovning, den som skulle bli
hennes make kände sig kränkt och anmälde henne till den styrande
ståthållaren, som förföljde kristna, hon torterades, men ville
inte överge sin tro, dömdes då att säljas till en bordell,
hotades med sexuellt våld. Och dödades, i sin kamp för sina
rättigheter som kvinna, för rätten och möjligheten att forma sitt
liv.
Visst kan man fira henne som en omtänksam ung kvinna som hedrade gamla och avsidestagna med traditionella sånger och lussekatter, men ännu mer som en person som hävdade rätten att själv välja sin tro, en förkämpe för att också kvinnor ska ha samma rättigheter som män att forma sina liv. Ett ljus i det mörker som rådde på den tiden, och som fortfarande råder på många håll i världen – och även i Sverige.
Visst kan man fira henne som en omtänksam ung kvinna som hedrade gamla och avsidestagna med traditionella sånger och lussekatter, men ännu mer som en person som hävdade rätten att själv välja sin tro, en förkämpe för att också kvinnor ska ha samma rättigheter som män att forma sina liv. Ett ljus i det mörker som rådde på den tiden, och som fortfarande råder på många håll i världen – och även i Sverige.