Nog är det rimligt att den som undervisar och ger betyg skall vara behörig, dvs ha en lärarutbildning.
Detta sagt med medvetande att det finns många som tjänstgör som lärare utan att ha formell pedagogisk utbildning, men gör fantastiskt fina insatser av högsta kvalitet. Det är ju inte så att lärarutbildning, i vart fall inte sådan som givits vid en svensk anstalt för lärarutbildning, automatiskt resulterar i goda pedagoger.
Ett problem är ju att svenska lärarhögskolor numera inte är av speciellt hög klass. Utbildningen där måste förbättras. Hur vet jag inte, men något måste ske! Det är inte rimligt att så många går ut sin utbildning och inte är nöjda med den, och att sådana brister finns i dagens skola, även när utbildningen sker av behöriga lärare. Det borde ändå finnas bättre förutsättningar för de som genomgått lärarutbildning, än för de som inte gjort det!
I den pågående debatten, delvis föranledd av utbildningsminister Jan Björklunds förslag, instämmer jag alltså till stor del i tanken på att endast behöriga skall kunna ge betyg, och att det ska vara utbildade lärare som får fasta tjänster.
Dock skall ihågkommas det jag nämnt ovan.
Det förutsätter då att det ska finnas rimliga "ventiler" för de som har tjänstgjort som lärare utan formell pedagogisk utbildning, men har goda vitsord. Självfallet måste arbetsgivarna (kommunerna, eventuellt med statligt stöd) erbjuda duktiga icke-behöriga att komplettera sin utbildning på goda villkor!
En sak som alltför lite uppmärksammats är också den roll som lärare med utländsk utbildning spelar i svensk skola. Det verkar som att lärare med utländsk examen inte betraktas som behöriga. Mycket märkligt!
Nog är vi många som accepterar fullt ut att tas omhand av en läkare med utländsk utbildning (för att åberopa Jan Björklunds exempel!) Det finns ingen anledning att generellt underkänna utländsk lärarutbildning heller! Speciellt inte eftersom det finns så stora brister i den svenska lärarutbildningen.
Självfallet ska lärare, utbildade på universitetsnivå, och med en utbildningslängd som motsvarar den svenska, anses lika behöriga som svenska.
Ofta är de ju, om man ser till undervisningsresultaten i deras hemländer, bättre än svenska, och har längre utbildning dessutom. Även om det senare kanske inte är nödvändigt, om utbildningen läggs upp på ett vettigt sätt.
Det finns ingen anledning att straffa lärare som fått sin utbildning i annat land med orimliga krav på att dubblera utbildningen genom att tvingas att i det närmaste göra om den på en svensk lärarhögskola av tveksam kvalitet. Att de utöver sin examen kan hyfsad svenska och har fått en orientering om den svenska skolans målsättning, det är fullt tillräckligt!
Jag är en man i mogen ålder med brett samhällsintresse på socialliberal grund. Därtill mycket musikintresserad. Det är främst samhällsintresset som dokumenteras här, enstaka notiser av privat eller allmän karaktär kan förekomma. I likhet med Lord Acton (brittisk liberal på 1800-talet) anser jag att: ”Makt verkar korrumperande, och absolut makt korrumperar absolut. Stora män är nästan alltid dåliga män. Det finns ingen värre irrlära än att ämbetet helgar dess innehavare.”
26 maj 2008
Vem är behörig att vara lärare?
Etiketter:
behörighet,
betyg,
Jan Björklund,
lärare,
lärarutbildning,
utländska examina
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar