Jag har ett par favoritsossar bland bloggarna. Uppriktiga, tänkande och på intet sätt ingående i den doakör som deras parti vill de ska utgöra.
På samma sätt så har jag funnit intressanta och medvetna bloggare med hemvist inom de flesta andra partier. Inte heller de tuggar och sprider partiernas reklamtexter. I stället tänker de självständigt, med resp partis ideologi som grund.
Min och deras förtvivlan över tillståndet inom de partier som på något sätt står oss närmast är så lika, så lika. Samma djupa och ärliga förfäran över hur partierna kan gå ifrån det de säger sig stå för, i synnerhet betr integritet och rättssäkerhet. Och den närmast totala bristen på intern debatt inom de officiella kanalerna.
På något sätt omfattar vi samma grundsyn på vad som är väsentligt för att en demokrati ska kunna fortleva som demokrati.
Men på detta lyssnar inte partierna. Inte riksdagspartierna.
De är döva och förblindade av makten, eller strävan efter makt.
Sannerligen, gammelpartierna gör allt för att mobba bort sina väljare, till soffan, eller till piratpartiet.
Gammelpartiernas hejaklackstänkande är alltför tydligt. Om detta skriver vi och utvecklar vi våra tankar. Mängder av goda och analyserande artiklar publiceras på våra bloggar.
Varje dag.
Visst, bloggarna läses. Men samtidigt måste jag medge att en brist med bloggandet är att de många goda texter man läser, de försvinner för snabbt pga nyproduktionen av fler goda texter.
Varje dag.
De finns kvar, men hur många går tillbaka till dem? För det är de ofta värda. Grundliga analyser, mängder av infallsvinklar. Ett enormt grupparbete. En evolution, en ständigt pågående nyskapande, utan krav på upphovsrätt och ersättningar.
Vart tar det vägen?
Ibland undrar jag om FRA är de enda som systematiskt registrerar oss, skapar sociogram och läser oss...
Det känns som att strö pärlor för svinen.
Vi vill ju återskapa en levande demokrati. Inte bli arbetsmaterial för svenska Stasi.
F.ö. anser jag att FRA-lagarna skall rivas upp och IPRED och datalagringslagen aldrig införas.
Jag är en man i mogen ålder med brett samhällsintresse på socialliberal grund. Därtill mycket musikintresserad. Det är främst samhällsintresset som dokumenteras här, enstaka notiser av privat eller allmän karaktär kan förekomma. I likhet med Lord Acton (brittisk liberal på 1800-talet) anser jag att: ”Makt verkar korrumperande, och absolut makt korrumperar absolut. Stora män är nästan alltid dåliga män. Det finns ingen värre irrlära än att ämbetet helgar dess innehavare.”
Visar inlägg med etikett Stasi. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Stasi. Visa alla inlägg
17 december 2008
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)