04 september 2009

Camilla har fp med sig!

Med anledning av föregående bloggpost så kollade jag upp med Camilla Lindberg, fp´s talesperson i frågor rörande internet, om hon hade med sig hela fp nu, alltså fp som partigrupp.
Dvs gör en översyn av Lex Black Internet, så att den inte ska kunna användas för censur.

Fick ett klart svar, som jag gärna vill delge bloggarvärlden.

"Hej, du kan vara lugn - jag har med mig partiet i frågan! Vänligen Camilla"

Visst känns det underbart?!

Nu gäller det för Karl Sigfrid att få med sig moderaterna också...
Så undrar vi förstås hur det är inom vänsterpartiet, de stödde ju socialdemokraterna när lagen infördes. Att s svänger i rätt riktning, det kan man ju stilla be om... men om de inte kommer rätt, vart hamnar vänstern i slutändan - för eller emot censur?

3 kommentarer:

Hans J sa...

Underbart hade det kanske känts om det hade varit hela FRA-frågan som föreslogs rivas upp omedelbart.

Kanske början till en början?
(men jag är tveksam)

Lars-Erick Forsgren sa...

Hans.
Man ska inte dra för stora växlar på det.
Men visst vill man gärna ha hoppet kvar.
Det visar ju ändå en partiell glidning åt rätt håll i ett parti...

Vi får väl fortsätta att vara droppar som urholkar stenen.

Juristen sa...

Problemet att införa en lag som hindrar ingripanden likt det mot BI ligger i att lagen skulle strida mot EU-direktiv. Lagen skulle därför ganska snart behöva upphävas.

Någon ny lag behövs inte heller om bara tingsrätten gör en korrekt proportionalitetsbedömning. Att en sådan bedömning skall ske gäller redan enligt nu gällande lag.

Du kan läsa mer om detta på min blogg där jag gör en analys utifrån en juridisk synvinkel.