09 september 2015

Flyktingsmugglare, profitörer eller idealister

Den gode Hans Rosling sa i teve häromdagen att man inte skulle kalla flyktingsmugglarna för smugglare. Nja, där håller jag inte med. En gång i tiden fanns det ett inslag av idealister, som hjälpte folk att fly och undgå gränsvakter etc tills de var tryggt i landet. Men det dominerande under lång tid har ju ändå varit profitörerna. Som kan ta tio ggr eller mera för en riskfylld resa än vad vanliga transportörer tar.
Saxar ur Di 9 sept. "Europas stängda gränser tvingar desperata flyktingar i smugglarnas armar.
Under 2014 omsatte bara båttransporterna med migranter över Medelhavet motsvarande 1,5 miljarder kronor, enligt FN:s beräkningar. I år pekar allt på att antalet desperata flyktingar från inte minst Syrien och Eritrea ökat rejält.
I takt med stigande efterfrågan har smugglarna konstant skruvat upp sina priser sedan 2011, enligt den svenska polisenheten NOA:s rapport från tidigare i år. Av rapporten framgår att nio av tio asylsökande bedöms tvingas anlita smugglare helt eller delvis för att ta sig till Sverige.
I smuggelverksamheten förekommer olika grader av aktivism och ideella krafter. Men den tveklöst lukrativa verksamheten lockar enligt Europol allt fler kriminella och har antagit industriella proportioner.
"Det finns ett växande antal nätverk som vi tidigare såg hantera narkotikatrafiken som nu bytt fot till att smuggla människor”, säger Robert Crepinko, chef för Europols enhet för organiserad brottslighet, till Wall Street Journal (WSJ).
WSJ har med hänvisning till FN:s flyktingorgan UNHCR och Europol sammanställt vilka summor de flyende tvingas betala när de lägger sina liv i händerna på smugglarna. Vissa smugglarnätverk uppges skylta helt öppet med olika tjänsteerbjudanden i sociala medier.
Priset för att kliva på en överlastad smuggelbåt i västra Libyen med destination Lampedusa i Italien, uppges kosta upp till 4.000 dollar, motsvarande omkring 34.000 kronor. Båtresan från västra Turkiet till grekiska Kos kostar under för hälften så mycket, skriver WSJ.
Smuggling landvägen, från Turkiet ända upp till Tyskland uppges kosta omkring 12.000 dollar, motsvarande drygt 100.000 kronor. Men landvägen garanterar långt ifrån en säker färd. Om det vittnar den senaste katastrofen med över 70 kvävda i en lastbil i Österrike i slutet av augusti.
De växande skaror som under sensommaren tagit tåg och vandrat till fots över Balkan möts vid den serbisk-ungerska gränsen av smugglare som erbjuder ”svarttaxi” över gränsen och direkt vidare till Öst" 
Så, dessa profitörer som gått från knark etc till flyktingar, de gör det för pengarna. Och behöver inga förskönande beteckningar. 
Och de som ger smugglarna denna marknad det är regeringar som inte ser till att det finns legala vägar, och som envist vidhåller ett "transportöransvar" som gör det omöjligt för t ex flygbolag att ta med kudner som inte har fullständiga id- och asylpapper.  
Nu har det ändå visat sig att det finns ideella människor, som offrar tid, krafter och pengar för att hjälpa flyktingar dit de vill komma. Men tyvärr, dessa ideella människor, de hotas nu av straff. Av fyrkantiga regler och lagar. Som inte bekymrar smugglarna, men som straffar ideella. 
 De senaste dagarna har 14 personer gripits vid Bron misstänkta för människosmuggling. Polisen gör ingen skillnad mellan dem som hjälper flyktingar in i landet av ideella eller ekonomiska skäl. Polisen gör ingen skillnad på vad som driver den som hjälper flyktingar över gränsen, allt grundar sig i hur utlänningslagen är skriven. 
– Det finns en del som gör det här ideellt som en humanitär insats men det finns också de som tar betalt, säger Lars Förstell.
Både i Danmark och i Sverige har privatpersoner ställt upp för flyktingarna. Det handlar om donationer av mat och kläder men även om transporter genom Danmark och vidare över sundet."
 Skamligt, men efter reglerna.

Inga kommentarer: