01 december 2010

Gösta Falinken Sörlind, "okänd" jazzmusiker


I dagens Piteå-Tidningen (PT) finns en stort uppslagen artikel som handlar om en för mig tidigare helt okänd jazzmusiker, Gösta Falinken Sörlind. Denne verkar ha varit en lokal storhet av mått i Arvidsjaurs musikliv från 40-talet och ett par decennier framåt. Född i Gävle men kom till Arvidsjaur på en turné och hoppade av och förblev där till senare delen av 60-talet för att då återvända till Gävle.
Sörlinds huvudintrument verkar ha varit dragspel men han spelade också piano.

Jag hänvisar intresserade till artikeln i PT. Men då jag inte vet mera än som står i artikeln så vill jag dels öka spridningen om denne Sörlind, dels sökte jag om mer finns av honom på internet.

Trots de fina lovorden om honom tycks han inte ha gjort några skivinspelningar. I vart fall finns ingen Gösta Sörlind förtecknad i Harry Nicolaussons Svensk jazzdiskografi.

Inte finns heller mycket på internet. De länkar som finns leder till artiklar (i VK) om författare, som skrivit om bl a musiklivet i Arvidsjaur, och huvudsakligt innehåll är detsamma som även finns i PT.

Enligt PT så föddes Sörlind 1920 och avled 2005, och det finns ännu personer i Arvidsjaur som minns honom. I vissa av de andra artiklar, där han nämns, anges dock 1922 som födelseår.

Ett kuriosa är att en av de orkestrar som Falinken Sörlind ledde under 40-talet i Arvidsjaur hade namnet Carioca (se bild). Medlemmar var Rolf Steinvall bas, Ivan Marklund gitarr, Odal Viklund trummor och Gösta Sörlind själv på dragspel.
Samma orkesternamn hade en orkester på 90-talet och däromkring, som leddes av den sedan några år avlidne jazzgitarristen Dick Gyllander. Även Dick kom från Arvidsjaurtrakten och jag gissar att han hörde Sörlind under de sista åren denne var kvar i Arvidsjaur.

1 kommentar:

Anonym sa...

Han lärde mig spela piano när jag var liten en trevlig och snäll människa.